Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

IPHONE Telia ska börja sälja Iphone i Sverige den 11 juli. Tyvärr verkar företaget inte ha fattat särskilt mycket av vad Iphone egentligen är och vad den kan – och kommer – att användas till.

Företaget har presenterat tre olika abonnemangsformer med olika antal inkluderade minuter och megabyte och förmodat stegrande månadskostnad. Ungefär som de tre björnarna i sagan om Guldlock. Inget av de tre abonnemangen har obegränsad datatrafik. I den lilla skålen gröt finns det 100 megabyte per månad, i mellanskålen finns det 250 megabyte och i den stora ligger det 1000 megabyte.

Jag kan bara instämma i vad Joakim Jardenberg på Mindpark, som redan är inne på sin andra Iphone, klokt skriver:

”…värst är att man inte fattar vad iPhone är. En fullvuxen internetmedborgare. Att då komma dragandes med 100, 250 och 1000MB data är bara ett hån. Jag drar mer än så på en vecka. Eller på ett par timmar med intensivt användande.”

Till Telias försvar ska det sägas att bolaget har ett flatrate-tillägg för mobil data för 99 kronor i månaden, utöver det vanliga abonnemanget. Det kommer man säkert att kunna köpa till. Men det borde inte behövas.

Hela konceptet Iphone bygger på att mobilen används till att surfa med och även om majoriteten av kunderna säkert kommer att hålla sig inanför gränsen på 1000 megabyte så tror jag att det är dumsnålt av Telia att sätta den gränsen.

För många handlar mobilt surfande om att hålla koll på kostnaderna. Det finns fortfarande en osäkerhet som gör att många kunder håller nere på sitt surfande. Och idén strider helt mot det som Apple försökt kommunicera.

Att de valt att döpa de tre abonnemangsalternativen till iMini, iMidi och iMaxi är också ett irritationsmoment. Det gemena i:et framför är både störande och ofantligt fantasilöst. Fast å andra sidan kan man se det som en hyllning till Midi, Maxi & Efti och det är ju aldrig fel.

Någon som är bättre insatt i kommunikation och pr får gärna förklara hur man tänkt när man valt att portionera ut informationen i olika steg. Försöker man låna in Apples aura av mystik och hemlighetsmakeri för att skapa en hajp?

Och om någon på samma gång kan förklara tanken bakom Eniros avskyvärda små troll eller Com Hems vidriga dialektala dockor så är det också välkommet. Det är något som jag tänkt på länge, länge.