Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

MICROHOO Så fick Yahoos vd Jerry Yang som han ville till slut. Företaget har tecknat ett annonsavtal med Google och Microsoft har sagt ifrån – de har gett upp sina äktenskapsplaner för gott.

Om det verkligen stämmer – efter alla turer fram och tillbaka känns det inte helt tryggt att lita på mjukvarujättens besked – men om det stämmer så kommer Yahoo att få en välbehövlig period av lugn och ro för att fokusera på sin kärnverksamhet.

De 800 miljoner dollar i ökade intäkter som företaget räknar med att avtalet med Google kommer att ge bör aktivistinvesteraren Carl Icahn lämna Jerry Yang ifred åtminstone en stund.

Värre är det då för Microsoft, för dem innebär de havererade äktenskapsplanerna givetvis ett stort nederlag. Tanken var ju att man skulle förena sig med Yahoo för att sätta tryck på Google. Nu går Yahoo istället till sängs med Google. Det måste svida rejält för Steve Ballmer och hans kollegor i styrelsen.

Trots det blir man inte särskilt förvånad. Affären kändes fantasilös och slentrianmässig redan från början. Ungefär som om Microsofts styrelse satt sig ner efter en rejäl spritfest och lite på skämt spånat fram vilket företag som skulle passa bäst för att gifta in sig i den allt rikare sökmarknadsföringsfamiljen:

”Ööh. Jag tycker…hick…att vi ska köpa…hick…hick…Yahoo”

Eller något i den stilen.

I dag spelar Microsoft följaktligen cool och oberörd. ”Yahoo har tappat för många nyckelpersoner.” ”Yahoo har inte presterat tillräckligt bra.”

Det är lite ”vi var egentligen aldrig särskilt intresserade” över det hela.

Det är lite som när Britney Spears gifte sig med sin ungdomskärlek Jason Alexander under en blöt kväll i Las Vegas bara för att annullera det hela ett par dagar senare.

Men det annullerade äktenskapet kommer inte att rädda Yahoo. Företagets andel av sökmarknaden kommer att fortsätta falla. Att skaffa Google som partner förändrar ingenting på den fronten – besökarna väljer den sajt de tycker ger bäst sökresultat, inte den där de får mest relevanta annonser.