Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

APPLE Ny statistik från marknadsundersökningsföretaget NPD Group visar att Apple ökat sin försäljning med 50 procent i april, jämfört med förra året. Det är en remarkabel siffra.

Apple har nu omkring 14 procent av den amerikanska datormarknaden. Sett till marknaden som helhet är företagets framfart än mer imponerande. Apples försäljning ökade tre gånger mer än marknaden som helhet. Det är en enorm prestation som visar på ett företag i verklig medvind.

Framförallt när man skärskådar siffrorna och ser att Apple har tagit två tredjedelar av marknaden för datorer över 1 000 dollar. Inte så konstigt kanske om man tittar på följande skärmdump från amerikanska Apple Store:

Av Apples datorer är det alltså bara Mac Mini som finns att få för under 1 000 dollar. Det befäster den traditionsenliga bilden av att Apple är starka i det övre prissegmentet – bland konsumenter som är beredda att betala för sin dator. Eftersom Mac Mini inte lär stå för majoriteten av företagets försäljning visar det också att 14 procent av den totala marknaden inte bör vara särskilt långt från 66 procent av marknaden över 1 000 dollar.

Rent affärsmässigt bekräftar det att Apple har kopplat ett fast grepp om den verkliga guldsitsen, den position som de flesta hårdvarutillverkare trånar efter.

Ju mer betalt du kan ta för din produkt, desto mer pengar finns det att tjäna.

Fler bloggar