Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

OPEN SOCIAL Myspace, världens största sociala nätverkstjänst, kommer att låta sina användare göra sin profilinformation tillgänglig på andra sajter. Det låter tråkigt och nästan som en självklarhet, men kan mycket väl vara ett första myrkliv på vägen mot ett öppnare socialt internet.

I projektet, som kallas Data Availability samarbetar Myspace med Yahoo, Ebay, Photobucket och Twitter. De inblandade parterna kommer att ge sina användare möjlighet att dela med sig av profiluppgifter på andra webbplatser.

Medlemsprofiler på Ebay kommer att kunna utökas med mer personlig information – favoritartister, bilder och filmklipp – direkt från Myspace. På samma sätt kommer den som använder Photobucket för att ladda upp sina bilder kommer att få det betydligt enklare att göra dem tillgängliga på Myspace också. Användarprofiler på Twitter, som fram tills nu varit notoriskt trista och kortfattade, kommer att kunna innehålla nästan allt som finns på Myspace.

Myspace grundare och vd, Chris DeWolfe, skräder inte orden om det nya initiativet.

”Det här river ner murarna till vår ”walled garden”. Initiativet är Myspace första steg av flera i riktning mot ett öppnare internet.”

Tur att han poängterar att det bara är det första steget i satsningen. Annars hade det varit läge för en rejäl sågning. Att dela med sig av profilinformation på andra sajter är helt ofarligt för den stora nätverkssajten och kan inte få några stora negativa konsekvenser.

Det är inget stort steg. Men i en värld där konkurrenterna heter Facebook Platform och Google Open Social – som hittills inte visat några större skillnader annat än att de inblandade företagen sagt att de kommer att vara snälla mot varandra och varandras användare – framstår Myspace initiativ som det mest radikala och därmed det mest viktiga.

På Facebook Platform finns ett fåtal applikationer som hämtar information från andra tjänster. Exempelvis kan man lägga in den musik man lyssnar på via Last.fm i sin profil. Annars handlar plattformen mest om olika spel och meningslösheter som Super Poke och Vampiresl.
Googles Open Social har hittills mest handlat om att skapa en standard för att göra applikationer tillgängliga på flera olika sajter och verkar nästan utveckla sig till ett slags konsortium av slutenhet mot icke-medlemmar.

På det sociala internet har slutenhet gentemot konkurrenter varit legio sedan starten. Kanske är det här de första stapplande stegen på en annan, mindre protektionistisk inställning hos de stora aktörerna.

Vem vet, snart kanske det går att skicka meddelanden från Last.fm till en kompis på Myspace eller Facebook…

Fler bloggar