Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

MICROSOFT Det stora mjukvaruföretaget från Redmond har släppt sitt första Service Pack till Windows Vista och för att fira det hela valde man att spela in en musikvideo. Det hela är tänkt som ett skämt, men ser logiskt ut om man ser till företagets historia i reklamfilmer.

Först kan vi väl avhandla den nyligen upplagda SP1-hyllningen, som enligt uppgift är ett internt skämt. Låten heter Rockin’ Our Sales och framförs av Bruce ServicePack and the Vista Street Band. Ja, det är en oerhört tafflig imitation av Bruce Springsteen och E Street Band:

Last year, when Vista was new
You sold the Optimized Desktop value
That’s a pitch that never fails
And you saw lots of sales

But some enterprises said
“Wait and see, we don’t wanna adopt early”
Well that’s over ‘cause of SP1
And our ecosystem

Även om det är tänkt som en intern moralhöjare, så borde man se till att sånt här inte kommer ut. Framförallt för att det påminner om en svunnen tid när Microsoft försökte vara ”nere med ungdomskulturen”…

Klassisk reklamfilm/musikvideo för MS-DOS 5 med underbara textrader som:

The MS-DOS 5 upgrade is a hit.
No PC should be without it!

Det är klassisk Microsoft-rap, vilket förresten borde vara en egen subgenre inom hip hop – lyssna bara på slutet på den här reklamfilmen för Windows:

Sedan kan man alltid avsluta nostalgifesten med en betydligt yngre Steve Ballmer som gör ett inhopp som väldigt amerikansk tv-shop-möter-joe-hillbillys-used-cars-reklamfilm.

Varför görs inte reklam- och promotionfilmer så här längre???

Uppdaterat 22/4: Givetvis stämmer det som flera kommentatorer skriver, det här handlar om skämtsamma promotionfilmer som skapats för att driva med den stereotypa bilden av Microsoft och samtidigt pusha företagets produkter. Det borde framkommit tydligare. My bad.