Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

STIL I går bjöd mobiloperatören 3 och Sony Ericsson in till pressmöte på temat mobil­telefonen som modeaccessoar – en tanke som kanske ­var främmande för tio år sedan, men som känns helt naturlig i dag. Riktigt så långt har inte datortillverkarna kommit.

Datortillverkarna står snarare och stampar, fast i samma tankebanor som mobiltillverkarna var en gång i tiden, när klatschiga färger betydde ungdomstelefon och utbytbara skal var ett innovativt sätt att visa hur modemedveten man var.

Pc-byggarna har fastnat i en långvarig tradition av ingenjörsdesign, ett beklagligt arv från ­tiden då datorer närmast såldes per pall direkt till företagens it-avdelningar och tillverkarnas egna ingenjörer stod för designen.

Mycket har visserligen hänt ­sedan dess. Datorerna har blivit viktiga redskap i vår vardag och tillverkarna har insett att det är viktigt att konsument­anpassa sitt utbud. Tyvärr stannar det ­oftast vid att man ­hittar på en annan modellbeteckning än företags­modellen och kanske tar till någon klatschig färg och ­försöker kränga resultatet som en design­dator.

Undantagen är ­förvånansvärt lätt­räknade. Bortsett från ­Apple har några enstaka prestige­modeller från Sony och en ­handfull ytterligare tillverkare lyckats ta sig bortom de grälla färgernas tankesfär – oftast med hjälp av litet format, en omgång kolfiber och ett ­saftigt påslag på prislappen.

Målsättningen borde vara att närma sig den premiumkänsla som biltillverkare länge lyckats framkalla med hjälp av dyra ­material, väl uttänkta former och dämpad akustik – och göra det även på enklare modeller.

Skippa den billigaste plasten, skapa ett enhetligt formspråk för konsumentprodukterna och döp dem till något vettigt, så skulle man vara åtminstone halvvägs. Dagens produktflora, fylld av ologiska beteckningar och ­oräkneliga sätt att konfigurera maskinerna, skapar bara för­virring.

Är det någon som snabbt kan förklara skillnaden mellan Asus A3529HBH och A6706UUH utan att kolla på nätet?