Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

RYKTE De amerikanska it-bloggarna har en förkärlek för att publicera rykten. Ibland är de ute och cyklar, som alla turer kring Googles förmodade Gphone. Men ibland träffar de mitt i prick. Senaste ­ryktet i strömmen känns inte helt otroligt: Google förhandlar om att köpa Skype.

Det är Tech Crunch som har hört viskningar i ett par veckor och som slutligen har fått lite ny information som pekar på att de båda företagen sitter och förhandlar om ett samarbete eller till och med ett uppköp. Silicon Alley Insider spekulerar i att Google kan komma att betala så
mycket som 6 miljarder dollar
(runt 35 miljarder kronor) för Skype.

Ryktet har varit uppe förut. Senast i november förra året skrev en av Guardians bloggare att det surrats en hel del om att Google skulle ”få slut på Ebays lidande”.

Nu har Skype inte varit så mycket av en börda på Ebays ­axlar som många gärna vill få det till, men det är ingen större ­hemlighet att Skype inte heller varit den klockrena ­superframgång som auktionsjätten säkert hoppades på. Fram­för allt har man inte lyckats hitta något vettigt sätt att koppla samman de båda verksamheterna.

Ebay betalade 3,1 miljarder dollar för Skype i slutet av 2005. Knappt två år senare lämnade Niklas Zennström vd-stolen samtidigt som Ebay skrev ned värdet på Skype med nästan 1 miljard dollar.

Att Ebay inte är helt nöjd är ­ingen större hemlighet. Därför är det inte helt omöjligt att man ­sitter ned och pratar med ­Google om ett samarbete eller till och med ett förvärv.

Med Google-ögon är det inte heller helt ologiskt. Sökjättens egen nättelefon, Gtalk, har inte alls tagit samma fart. Med Skype skulle man inte bara få tillgång till en beprövad teknisk plattform som hittills använts för 100 miljarder samtalsminuter.

Tjänsten har vid flera tillfällen haft fler än tio miljoner sam­tidiga användare och är det i särklass starkaste varumärket i den växande floran av nättelefonitjänster. Det är ingen dum utgångspunkt för ett företag i annonsbranschen.

Det Skype behöver är en stark partner och ett varmt, kärleksfullt hem – jag tror att Google kan erbjuda det.