Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

FLYTTFIX Att flytta är en oändlig källa till irritation. Först måste man flytta alla möbler och prylar, packa upp alla flytt- lådor och ställa allt på rätt plats. När det sedan är dags att koppla in telefon, datorer och all elektronik, då börjar smärtgränsen närma sig.

Ny lägenhet, ny operatör för tv, telefon och bredband och med det även två kartonger med ny utrustning. Vid varje flytt har jag närt en naiv förhoppning att allt ska fungera direkt när jag kopplar in det. Så enkelt är det dock aldrig.

Först skulle det kopplas in en gateway på bredbandsjacket för att i sin tur kunna koppla in dator, telefon och digitalbox. Inga problem så långt och internet fungerade precis som det skulle. Där-emot var telefonen stendöd och något programkort till digitalboxen hade aldrig kommit fram.

Samtal till kundtjänst. Ett nytt kort skulle dyka upp på posten inom en vecka och telefonen skulle börja fungera så fort vårt telefonnummer blivit flyttat om bara ett par dagar.

Ett nytt kort dök upp inom utlovad tid och digitalboxen fungerar numera utan problem. Telefonen var däremot stendöd.

Samtal till kundtjänst. Tydligen låg den föregående hyresgästen fortfarande kvar någonstans i systemet och terroriserade min uppkoppling. Några portar behövde nollställas och telefon- och internet-tjänsterna behövde aktiveras igen. Slutresultatet: äntligen ton i telefonen, men tyvärr gick det inte att aktivera internetuppkopplingen.

Samtal till kundtjänst. Tydligen behövdes det en ny tillfällig aktiveringskod för att komma åt internet.

Nu, tre veckor senare, fungerar digital-tv-boxen som den ska, det går att ringa på telefonen och det går att surfa på internet. Tyvärr vill nummerpresentationen inte fungera alls och internetuppkopplingen kommer inte i närheten av den utlovade hastigheten på 100 Mbit/s.

Tror det får bli – wait for it – ännu ett samtal till kundtjänst.

Varför kan ingenting någonsin bara fungera?

Fler bloggar