Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGITAL MUSIK Ibland lönar det sig att vara ihärdig. Efter den halvlyckade lanseringen av Niggy Tardust-plattan har Trent Reznors senaste skiva som Nine Inch Nails dragit in 1,6 miljoner dollar – på bara första veckan.

Skivan, Ghosts I-IV, distribueras på Amazon MP3 och via Nine Inch Nails hemsida. Den första delen går att ladda ner gratis, samtliga 36 spår i digitalt format (bland annat det förlustfria FLAC, tack för det) kostar 5 dollar. För 10 dollar får man musiken på två cd-skivor och för 75 dollar kan man beställa ett ”Deluxe Edition Package” med bland annat cd-skivbor, en data-dvd och en Bluray-skiva med musiken och tillhörande bildspel.

Ett ännu dyrare paket för 300 dollar som fanns i 2 500 exemplar sålde slut på bara några dagar.

Nu har Trent Reznor gått ut med att försäljningen under bara den första veckan inbringade 1,6 miljoner dollar. Inte illa för en ganska så svårtillgänglig skiva med instrumental industrimusik.

Det hade varit ganska enkelt att proklamera att det här är framtiden för musikdistribution – artisterna får så gott som allt av intäkterna, konsumenterna betalar ett lägre pris och alla blir lyckliga i alla sina dagar.

Så enkelt är det inte. Det vet Trent Reznor också. När han och Saul Williams la upp gemensamma skivan Niggy Tardust på nätet enligt liknande prinicper gick det inte alls lika bra. Under de två månaderna laddade 154 449 personer ned skivan. 28 322 betalade fem dollar. Trent Reznor var besviken.

Nine Inch Nails är ett etablerat band med många hängivna fans. Radiohead, som var först ut med den här typen av distribution, är ännu större. Digital distribution kan vara en veritabel guldgruva för artister som redan är kända, som har hängivna fans.

Saul Williams är mer okänd. Då går det inte lika bra. Då spelar det ingen större roll att Niggy Tardust tveklöst är den bästa av dessa tre digitalt distribuerade album.