Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

LINUX Under förra året började amerikanska butiksjätten Wal-Mart sälja billiga stationära datorer med gOS, en ­variant av operativsystemet Ubuntu, i stället för Windows. Efter bara fyra månader tas datorerna nu bort från butikshyllorna.

Wal-Mart är kända för att agera snabbt och ersätta produkter som inte säljer tillräckligt bra. Linuxdatorn som bara kostar 199 dollar sålde inte tillräckligt bra för att förtjäna en plats i kedjans butiker.

Nu kommer maskinen bara att säljas över internet – en sälj­kanal som enligt Everex själva ”varit avsevärt mycket mer ­effektiv”. Det är inte konstigt, man når ut till andra kundgrupper över internet och det krävs ingen särskilt kvali­ficerad gissning att det är den stora ­skaran entusiaster som kastat sig över den billiga Linux­burken.

Men Wal-Mart och Everex hade hoppats på mer. De tänkte ­säkert att det låga priset i kombination med det lättanvända operativsystemet ­ – för det är lätt att använda – skulle vara ett bra recept på succé.

Tanken är inte så dum och det var onekligen ett bra försök. Synd bara att Wal-Marts kunder antagligen aldrig har hört talas om Linux. Att sälja en dator som inte har Microsoft Word, som inte kan köra några av de spel som grannarna spelar och som saknar Startmenyn var dödsdömt redan från början. Oavsett vad entusiasterna ­säger.

De har alltid varit snabba med att proklamera att ”i år kommer det stora genombrottet för ­Linux”. Så var det när Dell började sälja maskiner med Ubuntu. Så var det när Lenovo satsade på Suse Linux och så var det när Wal-Mart började sälja Everex gPC för 199 dollar.

Varje gång har entusiasterna haft fel.

Tyvärr är Linux inte redo för de stora massorna. Det finns fort­farande problem med hårdvarustödet och om något strular är det betydligt svårare att hitta ­någon granne, kompis eller styvson som kan hjälpa till.

Tyvärr är inte heller de stora massorna redo för Linux. Det finns många rationella argument för att byta till GNU/Linux. Det betyder inte att den breda massan vill göra det.

Framförallt inte om det är en gammalmodig konstruktion med billiga komponenter som man försöker sälja på användarna. Det finns egentligen inget skäl till att en billig skräpdator med Linux skulle locka fler användare än en billig skräpdator med Windows.

Bara för att det är Linux behöver det inte vara billigt.