Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

MP3 Det är tio år sedan den första mp3-spelaren såg dagens ljus. Få kunde ana att tekniken så fullständigt skulle vända upp och ned på både musikindustrin och hemelektronikbranschen.

Det var det koreanska företaget Saehan Information Systems som visade upp sin Mpman F10 på den gigantiska Cebitmässan i Hannover i mars 1998. Stor som en mindre pocketbok och endast 32 megabyte lagringsutrymme – tillräckligt för bara en handfull låtar i beskedlig ljudkvalitet – såg den inte mycket ut för världen.

Men Saehan måste ha varit ganska nöjda med mottagandet på mässan. Under sommaren lanserades spelaren på flera marknader, både i Europa och USA.
Sony, som en gång skapade marknaden för bärbart ljud, struntade helt i mp3-formatet och övriga tillverkare verkade mest debattera om de skulle satsa på Sonys Minidisc-format eller fortsätta bygga bärbara cd-spelare.

Marknaden lämnades öppen för andra aktörer och Diamond Multimedia lanserade sina Rio-spelare. Creative var också tidigt ute med att släppa en mp3-spelare. Senare gav sig Sandisk, Iaudio, Iriver och en uppsjö av tillverkare in på marknaden.

I oktober 2001 lanserade Apple sin Ipod. Cupertino-företaget hade fått en nytändning i och med Steve Jobs återkomst på vd-stolen i slutet av 90-talet och gav sig in på den nya marknaden med ett stort självförtroende. Resten är, som man brukar säga, historia.
Ipod:en är i dag vad Sonys Walkman var på åttiotalet.

Trots enträgna försök har Sony aldrig lyckats återta sin marknadsposition och mp3-marknaden domineras fortfarande av utbölingarna, företag som saknar egentlig historik inom hemelektronik. De etablerade aktörernas passivitet för tio år sedan har satt sina spår.

Om det hade varit Sony eller Panasonic som presenterat världens första mp3-spelare där på Cebit för tio år kunde allt ha varit annorlunda. Kanske hade Walkman fortfarande varit synonymt med bärbart ljud.

Kanske hade Apple fortfarande varit en problemtyngd datorbyggare med en hängiven nischpublik.

Steve Jobs säger det själv i en intervju med Fortune Magazine (upplagd i ett bildspel, fullständigt värdelöst):

”Ipod har 70 procent av marknaden. Jag kan inte sätta ord på hur viktigt det var, efter att ha kämpat år efter år och aldrig nått mer än 4-5 procent för Macen.”