Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGGKLON Yahoo fortsätter att lansera nya tjänster, trots Microsofts fortsatta försök att ta över bolaget. Senast ut är Yahoo Buzz, en nyhetsaggregator där användarna kan rösta upp de bästa nyheterna till förstasidan.

Känns konceptet igen? Ja, det är väldigt mycket Digg-klon över hela konceptet. Yahoos twist är att även sökfrekvens i företagets sökmotor och antalet gånger som artikeln mejlas tas med i beräkningen. Jaha, det känns inte särskilt nyskapande för det. Titta exempelvis på Ask.com:s Big News eller Buzz Tracker, som faktiskt ägs av Yahoo så blir det ännu mindre nyskapande.

Att Yahoo dessutom måste godkänna nyhetssajterna som får vara med på Buzz gör det ännu mindre troligt att nätanvändarna kommer att ta till sig tjänsten.

Om man ska lansera en produkt i ett redan trångt segment måste man se till att ha någonting som gör att man sticker ut i mängden. Lite snygga bildspel och en möjlighet att rösta fram nyheter ända till Yahoos startsida räcker liksom inte – även om det är en av världens mest besökta sajter.

Jag tror inte direkt att det är den här ”en i mängden”-mentaliteten som Microsoft är intresserad av.

Fler bloggar