Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

GRATIS I den gamla världens ekonomi betalar vi konsumenter gärna för att få en alldeles egen kopia av en skiva eller en film. Men i den nya världens nätekonomi finns det en obegränsad tillgång på kopior och när konsumenterna redan nu har vant sig vid gratis kommer de aldrig att gå tillbaka till att betala.

Gratiskonceptet har förändrat förutsättningarna för många olika branscher. Det finns gratistidningar, flygresor som knappt kostar något alls och skivor som skänks bort med tabloidtidningar. På internet finns hur mycket gratismaterial som helst, både lagligt och olagligt sådant.

Hela det digitala kommunikationsnätet är konstruerat för att vara en så smidig förmedlare av kopior som möjligt. Internet är egentligen en enda stor kopieringsmaskin – nya kopior skapas var gång informationen lämnar en server, passerar en router eller visas i en webbläsare.

Att det framförallt är underhållningsindustrin som står inför en stor utmaning är väl ingen direkt nyhet. Upprörda röster om att fildelningen kommer att förstöra musiklivet eller den svenska filmbranschen är vardagsmat.

Branschen har fortfarande som mål att stoppa den illegala fildelningen. Oavsett om man är för eller emot piraterna borde det vara läge att stanna upp och ta sig en riktig funderare om det verkligen är möjligt att stoppa tekniken. Var gång branschen tar till ett nytt kopieringsskydd är det någon som knäcker det. Här verkar Moores lag inte direkt till film- och musikbranschens fördel. Det spelar ingen roll om de tar i med hårdhandskarna – historiskt sett har piraterna alltid legat ett steg före och det finns egentligen ingenting som tyder på att det kommer att förändras.

Givetvis har man försökt skapa lagliga alternativ på internet också. På musiksidan lyser Apples Itunes Store ganska ensamt på framgångshimlen. På filmsidan är det ännu skralare.

Men oavsett om man talar om lagliga eller olagliga kopior så är tillgången i den här nya världen i princip oändlig. Konsumenterna har redan hunnit vänja sig vid att film och musik kan vara gratis och när marginalkostnaden för att skapa nya kopior dessutom är förvillande nära noll kastas marknadsekonomiska principer om tillgång och efterfrågan effektivt omkull.

Det blir svårt för branschen att motivera varför den digitala kopian ska kosta nästan lika mycket som den fysiska kopian. Dessutom är det så att överflödet av kopior – så väl lagliga som olagliga – gör att de blir nära nog värdelösa. Att försöka ta betalt för dem går kanske i en övergångsperiod, men kan mycket väl visa sig lönlöst i det långa loppet.

Kanske är det piraterna som kommer att leverera dödsstöten, kanske är det någon pigg entreprenör med en hållbar idé och ett nytt sätt att se på saken.

Oavsett vilket gör detta outtömliga överflöd av kopior att värdet måste flyttas över till sådant som inte kan kopieras och som därför blir sällsynt och därmed också värdefullt.

Det kan vara kringtjänster som personlig service, avancerade rekommendationssystem, olika modeller för prenumeration. Det kan också komma att handla om mer osynliga värden – som upplevt värde, känslor av trygghet och tillit.

Att frågan är aktuell just nu beror ganska mycket på Chris Anderson, Wiredredaktören bakom ”The Long Tail”, och hans kommande bok Free. Wired har lagt ut ett utdrag ur boken och bjuder på lite andra godsaker.

Fler bloggar