Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

FACEBOOK Det har varit gott om nyheter om att användarna flyr Facebook på sistone. Det stämmer inte. En femprocentig nedgång är inte en flykt.

Ursprunget till debatten i den svenska bloggvärlden är den här artikeln från Computer Sweden, som i sin tur har sitt ursprung i den här artikeln hos The Guardian. Den största skillnaden är att CS sätter rubriken ”Användarna flyr Facebook” – något som författaren till Guardiantexten inte ens nämner.

Deep Edition skriver läsvärt om Computer Swedens artikel: ”…en femprocentig nedgång är inget annat än en normal fluktuation”.

Bakgrunden till Guardians artikel är att Facebook tappade lite drygt 300 000 användare i Storbritannien under december – från en toppnotering på 8,9 miljoner.
Förklaringen kan vara så enkel som att det handlar om just december – julmånaden – och att användarna har annat att göra än att surfa på sociala nätverk.

Att artikeln skrivs är inte konstigt – det är första gången som Facebook tappat användare i landet och det är givetvis intressant. Men faktum är att sajten fortfarande hade 712 procent fler användare än året innan och nästan tio procent fler än i oktober månad. Var det någon som trodde att den enorma tillväxten för evigt?

En del kommer att tröttna. Andra kommer att hitta någon annan sajt som lockar mer. Det kommer säkert att dyka upp ett nytt och trendigare alternativ. Facebook är inte perfekt och vem vet, om ett halvår kanske vi tittar tillbaka på början av 2008 som början på den stora Facebook-döden.

Men än så länge finns inga som helst bevis på att så är fallet.

Uppdaterat:
Daniel på Mindpark har skrivit ett intressant inlägg med rubriken ”Facebook – En stor nattklubb men bara ett dansgolv” där han driver tesen att Facebooks storlek har blivit sajtens stora svaghet.

Det är inte omöjligt att framtiden ligger i nischade nätverk. Kanske bygger de på en gemensam teknisk plattform, som Google säkert hoppas på…