Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

FORMATKRIGET Toshiba har alltså kastat in handduken och tagit död på hd-dvd på riktigt. Format­kriget är över för den här gången och Blu-ray står som vinnare. Men för vinnarsidan har kampen egentligen bara börjat.

Att den segdragna kampen om nästa generations högupplösta filmformat är över är enbart ­positivt. Att ha två konkurrerande format har skapat enorm förvirring bland konsumenterna och kostat de inblandade parterna enorma summor.

De båda kombattanterna har betett sig som små barn som bråkar om vem som egentligen ska få leka med den röda spaden i sandlådan. Det hela borde ha avgjorts för länge ­sedan. Någon vuxen borde ha rest sig upp och förklarat att det inte lönar sig att ­bråka och tvingat de båda ­sidorna att ta ­i hand och bli vänner igen. Vem som får den röda spaden spelar ju egentligen ingen roll.

Under rådande formatkrig har många konsumenter dragit sig för att satsa på högupplöst film. ­Samtidigt har åter­försäljarna hållit sig neutrala och därmed inte gjort sitt för att informera och sälja in den nya tekniken. Även filmbolagen verkar haft en passiv hållning.

Tillverkarna har förlorat pengar. Återförsäljarna har ­förlorat pengar. Filmbolagen har förlorat pengar. När kampen nu är avgjord har de 1,3 miljoner konsumenter världen över som satsade på hd-dvd förlorat pengar.

Men slaget är inte vunnet bara för att Toshiba erkänt sig besegrat. Tvärtom står Sony och dess bundsförvanter inför ännu hårdare utmaningar – att förklara för konsumenterna vad högupplöst film är och sist men inte minst övertyga dem om vinsten med att satsa på ett helt nytt ­format.

Själva informationsbiten är lätt att lösa. Ett par miljarder ­ i annonspengar och vips vet de flesta vad Blu-ray är. Men i en värld där begreppsförvirringen kring ”hd” är i det närmaste ­total och många konsumenter tror att de tittar på hd-tv bara för att de köpt en ”hd-ready” tv-apparat står vinnarsidan ­inför ett verkligt sisyfosarbete.

(Krönika publicerad i SvD Näringsliv, 21/2)