Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

KÖPFEST I dag är det Alla hjärtans dag. Denna högtidsdag ska naturligtvis firas och vi vet väl alla vad det betyder: Handla, köpa, konsumera – shoppa, förtära, uppvakta. Men det betyder inte bara blommor, smycken och restaurangbesök. Branschen försöker övertyga oss att det gäller mp3-spelare och mobiltelefoner också.

Att teknikbranschen tagit till sig Alla hjärtans dag är inte konstigt. Affärsmöjligheter är till för att utforskas. Det som förbryllar är att man inte lyckas tänka förbi den rosafärgade och parfymstinkande klyschan.

Stormarknaden Elgiganten vill gärna ge personliga tips i sitt pressmeddelande ”Så uppvaktar ni varandra på Alla hjärtans dag”. Där tipsar de om gåvor som ”skapar mysiga stunder, förevigar ögonblick”. En ”Valentine-rosa Ipod Nano”, den rosa skokartongsformade dvd-boxen med samtliga avsnitt av Sex and the City eller en digital fotoram ska vara perfekt att ge bort på Alla hjärtans dag.

Höjdpunkten i utskicket är dock när de tipsar om locktänger och hårfönar ”för långhåriga kärestor”. Det är dock oklart vilken roll hårvårdsprylarna spelar i att skapa de där mysiga stunderna som man talar om.

De konkurrerande kedjorna Siba och Expert använder också denna påhittade högtidsdag i sin marknadsföring. De är dock inte lika krystade i sina ambitioner att tipsa om personliga gåvor och nämner inte långhåriga kärestor en enda gång. Snarare hoppar man nog av glädje över att ha ytterligare ett alibi för att hålla en så kallad rea.

Tillverkarna vill också ha sin del av Valentinkakan. För några veckor sedan lanserade Sony Ericsson en rosa version av W580, den ”perfekta Alla hjärtans dag-presenten” enligt pressmeddelandet.

Synd bara att varken Sony Ericsson eller Elgiganten kom på tanken att telefoner, mp3-spelare och locktänger kanske inte är de mest romantiska och personliga gåvorna. Inte ens om de är rosa.

Fler bloggar