Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

YAHOOBUDET Förra veckan stod Bill Gates på World Economic Forum och uppmanade till en snällare och bättre kapitalism. Men Microsofts bud på Yahoo förra veckan är snarare ett uttryck klassisk knytnävskapitalism. Ett ganska trött sådant.

Vi har Microsoft och Steve Ballmer i den ena ringhörnan och Google och Eric Schmidt i den andra. Matchen ska precis gå in i rond elva och Ballmer har fått en hel del stryk i de senaste ronderna. Google fortsätter att ta marknadsandelar och Microsofts onlineavdelning visar rött i boksluten.

Tillsammans med sekonden Bill Gates lägger Steve Ballmer upp strategin. Det är dags att skippa småjabbandet och plocka fram storsläggan, den patenterade uppercuten. Det är dags att lägga företagets största bud någonsin och slå omvärlden med häpnad. Microsoft ska lägga bud på Yahoo.

Det är en helt ny taktik från Microsoft. Tidigare har man nöjt sig med att komplettera den egna verksamheten med mindre taktiska uppköp för att fylla igen luckor. Exempelvis köpte man Aquantive för 6 miljarder kronor och så sent som i dag blev köpet av norska Fast Search and Transfer. Småjabbar i jämförelse med jättebudet på Yahoo, men några av Microsofts största affärer på senare tid.

44,6 miljarder dollar. 285 miljarder kronor. Det är inte lite pengar, ens i de här sammanhangen.

Microsoft vill alltså köpa Yahoo…när jag först hörde det kändes det ungefär lika nyskapande som en ny skiva med Tommy Nilsson och lika fräscht som att Lada skulle börja tillverka Trabanter på licens. En bild fastnade på näthinnan:

[Microsofts styrelserum]
Luften är syrefattig, det är varmt, någon har kedjerökt

Styrelseledamot 1: ”Vad ska vi göra åt Google egentligen?”

Styrelseledamot 2:Vet inte. Vi har testat det mesta…”

Styrelseledamot 1: ”Vi kanske måste ut och handla igen?”

Styrelseledamot 2: ”Mmm. Fast då måste vi gå loss på något stort…de här småköpen har ju inte gjort någon större skillnad. Vi tappar ju fortfarande pengar på nätet…”

Styrelseledamot 1: ”Ja, men då är det ju bara Yahoo kvar…”

Styrelsemedlemmarna i kör: Härligt. Det är en skitbra idé. Då fattar alla att vi menar allvar med det här internet.”

Om budet på Yahoo visar något så är det en bekräftelse på att Microsofts storhetstid ligger i backspegeln, ett tecken på hur trött mjukvarujätten blivit.

Man har missat möjligheten att utmana Google på det område som betyder mest – internetannonsering. Köpet av Yahoo, som väl får kallas Googles närmaste men ändå långt ifrån nära konkurrent, handlar inte om att skapa en plattform för att skapa något nytt. Det handlar om att köpa in sig i en tävling som man missade att anmäla sig till.

Frågan är också om det ens handlar om att köpa sig en möjlighet att gå om Google. Hittills har kommunikationen från Microsoft handlat om hur mycket man kan tjäna på att slå ihop de båda verksamheterna och hur viktigt det är att det finns en trovärdig nummer två på marknaden.
Det om något låter uppgivet. Och trött. Inget bra sätt att ge sig in i slutronderna.