Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

BLOGGSVERIGE Hans Kullin på Media Culpa har redovisat resultatet av sin återkommande undersökning om Bloggsverige. Det är som vanligt intressant läsning.

Precis som förra året är den typiska bloggaren en kvinna. Hon läser 1-5 bloggar varje dag och ägnar runt en timme per vecka åt bloggläsande.

Sedan den förra undersökningen konstaterar Hans Kullin att den typiska bloggaren blivit yngre, läser färre bloggar och ägnar mindre tid åt bloggosfären samtidigt som den egna bloggen uppdateras oftare. Han skriver också att det blivit vanligare att man använder sitt riktiga namn på bloggen och att de flesta blivit mer positivt inställda till att bli kontaktade av företag.

Undersökningen visar också att manliga bloggare i högre utsträckning bloggar för att marknadsföra en produkt, för att påverka andra, för att stärka sitt varumärke, för att skapa ett arkiv av information, för att det behövs fler röster i den offentliga debatten och för att tjäna pengar.

Samtidigt bloggar kvinnor i högre utsträckning än manliga för att få kontakt med andra människor och för att hålla kontakt med släkt och vänner.

Undersökningen avhandlar inte bara bloggare, även bloggläsare har fått svara på frågorna. Bland annat visar det sig att vardagsbetraktelser, mode och design samt journalistik och media tillhör bloggläsarnas favoritämnen.

En tydlig trend är i alla fall att bloggandet kryper ner i åldrarna. Drygt 45 procent av de 806 respondenterna är under 20 år gamla. Som Hans Kullin skriver i undersökningen:

”Det ska onekligen bli intressant att följa utvecklingen inom sociala medier när personer födda ca 1995 och senare börjar synas och höras på bredare front.”

Den 26 sidor långa rapporten finns här. (PDF-länk)

Läs fler bloggar om bloggsverige3.

Fler bloggar