Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

INNEHÅLL Mediebevakningen av internet tenderar att handla ganska mycket om tekniken bakom. De olika tekniska plattformarna, hur de anpassats för specifika ändamål. Om hur de olika lösningarna skiljer sig från konkurrenternas lösningar. Det har väldigt lite med potentiell framgång att göra.

Lätt tillspetsat kan man säga att så länge tekniken fungerar borde det inte finnas någon anledning att prata om den alls. Utvecklingen har kommit så långt att de flesta förväntar sig att tekniken bara ska fungera. Istället är det innehåll och åter innehåll som avgör om något blir en framgång eller ej.

Får Expressen någon sympati för att de tappat i besökare på grund av strulet med hemsidan? Förtjänade SvD.se egentligen beröm eller klapp på ryggen när den nya sajten skulle läggas ut? Nej.

Är det någon av besökarna som bryr sig om att Expressen kör Polopoly, eller att SvD bytt publiceringssystem. Nej, tekniken är ointressant. Innehållet är allt.

Titta exempelvis på Joost, herrarna Zennström och Friis tv-projekt, som bygger på ett program som användarna ska ladda ner för att få tillgång till de tv-program och filmer som företaget tecknat avtal om att få lägga upp.

Inför lanseringen handlade det mesta om tekniken och människorna bakom – om hur det framgångsrika Skypegänget använt p2p-tanken från Kazaa för att spara ner på trafikkostnaderna.
Men det är inte kändisfaktorn som avgör om satsningen kommer att lyckas eller ej. Det är inte tekniken som avgör om det blir Joost som tar över rollen som förmedlare av tv-program på våra datorer. Det är kvaliteten och tillgängligheten på innehållet som avgör.

Här har tv-bolagens egna webbsatsningar som Hulu och NBC Direct en stor fördel. De är webbaserade. Man behöver inget separat program för att komma åt innehållet, som är välkänt och etablerat.

För att Joost ska lyckas måste de få ut mer innehåll – både internationellt och lokalt. Dessutom måste de få ut sin mjukvara i andra enheter och på så sätt frikoppla tjänsten från datorn. Joost i en Apple TV eller liknande hade säkert fungerat bra. På så sätt skulle tillgängligheten på materialet bli bättre.

Kvaliteten behöver de däremot fortsätta jobba på.

Ett litet sidospår:

Amerikanska humorsajten Funny or Die såg ut att bli ett typiskt exempel på en tjänst som inte klarade av att hålla en tillräckligt hög nivå på innehållet. Efter lanseringen förra året, med Sverigevännen Will Ferrell och enormt uppmärksammade sketchen The Landlord i spetsen, såg sajten ut att självdö. Besökssiffrorna stagnerade och hajpen la sig. Men tack vare ett stadigt flöde av nytt material, ett aktivt community och fortsatt engagemang från Will Ferrell och andra etablerade komiker går sajten fortsatt framåt. Enligt Comscore hade Funny or Die 1,8 miljoner unika besökare och drygt 10 miljoner sidvisningar under december månad.

Förklaringen är enkel: innehåll.

Det här tycker jag exempelvis är riktigt roligt:

FCU with Bill Murray on FunnyOrDie.com