Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGITAL MUSIK Musiktjänsten Last.fm ska släppa den streamade musiken fri på sin sajt. Samtliga låtar från de fyra stora skivbolagen och 150 000 indiebolag ska finnas tillgängliga i fullängd för sajtens besökare.

Vissa begränsningar finns givetvis på plats för att blidka skivbolagen. Det kommer inte att gå att ladda ner låtarna och man kan bara lyssna tre gånger på varje låt. Dessutom har man än så länge bara löst rättighetsfrågan i USA, Storbritannien och Tyskland – även om ambitionen är att rulla ut i resten av Europa inom kort.

Det är ett stort steg för rättighetsägare såväl som musiklyssnare. Andra har tänkt tanken tidigare. Exempelvis reklamfinansierade Spiral Frog, som dock inte lyckats göra något större avtryck – främst på grund av att det är reklam insprängt i låtarna. Svenska Spotify verkar ha något liknande på gång, men den tjänsten är fortfarande i stängd beta.
Last.fm finansierar det hela genom traditionell bannerannonsering, men kommer även att lansera något slags prenumerationsmodell.

Det finns några viktiga förklaringar till att man kunnat genomföra det hela och fått med både de fyra stora skivbolagen och så många indiebolag. För de stora drakarna har det säkert spelat stor roll att amerikanska mediejätten CBS köpte sajten förra året. För de mindre bolagen har det sannolikt varit viktigare att Last.fm lyckats behålla sin ”kredd”, trots uppköpet.

Att sajten dessutom lanserar en betalningsmodell där artisterna får del av annonsintäkterna baserat på hur ofta deras låtar spelas är en annan faktor som säkert gjort sitt för att göra artisterna nöjda med upplägget.

Läs mer
Last.fm:s blogg.

Fler bloggar