Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

VIRTUELL VÄRLD Bert Karlsson ska visst sälja lägenheter i en svenskutvecklad virtuell värld. 50 euro kostar en digital tvårummare. Något inflyttningsdatum finns tyvärr inte.

Skövdeföretaget Icyou (Uttalas I See You) vill locka användare/medlemmar/besökare till sin virtuella värld med hjälp av en reklamfilm med Bert Karlsson i huvudrollen. Enligt ett pressmeddelande har privatpersoner redan förhandsbokat 520 lägenheter.

Tyvärr är den virtuella staden Interactive City inte mycket mer än en chimär, en chimär som gör reklam för sig själv på tv och som försöker locka människor till att betala 50 euro i rent spekulationssyfte.

Även om de är ärliga med att det handlar om spekulation finns det alldeles för många okända faktorer i ekvationen. Det går inte att komma åt världen. Inget klientprogram att ladda hem. Inga verkliga skärmdumpar att titta på. Det erbjuds ingen som helst insyn i utvecklingsarbetet och man har inte satt något datum för när den virtuella staden ska öppna. Det finns heller ingen information om hur många lägenheter som bjuds ut till försäljning.

Oddsen är inte direkt på de virtuella hobbymäklarnas sida.

För att de ens ska få en rimlig chans att få tillbaka sin insats så måste företaget bakom Interactive City hålla nere antalet lägenheter som bjuds ut till försäljning så att det skapas ett sug efter de som redan sålts.

Det i sin tur innebär att företaget i fråga får färre besökare eller invånare i sin värld, vilket är ett av de mest effektiva sätten att hålla nere intäktsmöjligheterna i en webbsatsning som detta.

Den film som ligger ute på hemsidan (förutom reklamfilmen) ser misstänkt förrenderad ut och stoltserar med funktioner som röst-chat, möjlighet att köpa produkter både virtuellt och ”i real life” och en grafisk presentation som ligger enormt mycket längre fram än vad motsvarande projekt som Second Life når upp till.

Hoppas bara att det inte är så att den virtuella världen är samma sak som en låtsasvärld, på samma sätt som Molgan är Alfons låtsaskompis.

Facit lär komma förr eller senare.

Reklamfilmerna på sidan har däremot ett visst underhållningsvärde, ungefär som de där überdubbade tyska produktionerna om ofattbart stor glädje, stereotypa könsroller och kärnfamiljer, trots att de egentligen handlar om choklad eller rengöringsmedel.

”Mitt namn är Bert Karlsson. Jag säljer lägenheter på Icyou. Köp lägenhet av mig och när de har köpt den kan du sälja den vidare och kanske tjäna pengar på den. Klicka in på Icyou och bli min konkurrent.”

Det är alltså inte bara viljan att tjäna pengar som ska locka vanliga människor att. Att kunna knäppa Bert Karlsson – som enligt den här intervjun är lika involverad i projektet som ICA-Stig är i dagligvarujättens styrelse – på näsan är antagligen ett minst lika stort incitament.