Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

FACEBOOK Med Facebooks nya annonsplattform går det relativt enkelt att ta fram siffror på antalet medlemmar i olika länder. Statistiken visar att Sverige tillhör världens mest Facebook-aktiva länder. Samt att fler kvinnor än män registrerat sig på sajten.

Det är bloggaren Paul Francis som analyserat Facebooks användardata och lagt ut en trevlig tabell på sin blogg. Det visar sig att 42 procent av användarna är kvinnor, 36 procent män och 22 procent har avböjt att ange vilket. Det stämmer ganska väl in i den här bilden från Allerförlagens kvinnopanel.

Mer intressant är kanske att titta på siffrorna för varje enskilt land. Sverige kommer på en sjätte plats med 960 820 användare. Bakom USA, Storbritannien, Kanada, Australien och Turkiet men framför betydligt mera folkrika länder som Frankrike, Tyskland och Spanien.
Sett till folkmängd är Sverige faktiskt bland de mest Facebook-aktiva länderna i världen. Om siffrorna stämmer har drygt 10 procent av svenskarna lagt upp en profil på Facebook.

Men då får man inte glömma att det är just precis det siffrorna visar. Lagt upp en profil. Alla som skapar en profil är inte regelbundna användare.

Jag har ingen koll på hur många gånger jag har registrerat mig på en sajt bara för att kolla in den. Kanske använt den någon vecka och tröttnat. Bara för att göra om samma sak på samma sajt igen bara någon månad senare.

Ett fenomen som många sajter använder för att framställa sig i särskilt framgångsrik lyster. Titta bara på Second Life, den virtuella världen med ”11 miljoner invånare”. Visst räknar man antal registrerade avatarer så stämmer det. Jag tror att jag skapat fyra olika. Bara 450 000 har loggat in den senaste veckan.

Det samma gäller i någon utsträckning Facebook. Kan vara bra för annonsörer att ha i åtanke.

Mer läsning om Facebook:
7/11: Facebook ser dig – och dina intressen
7/10: Facebook, centrum i den nya it-hajpen
27/9: Fantasisummor för Facebook