Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

JAG HAR TUR På Googles söksida finns en knapp märkt ”Jag har tur”, ”I’m feeling lucky”. Sökningar som går genom funktionen kostar sökjätten närmare 700 miljoner kronor årligen.

I en intervju med amerikanska Public Radio-programmet Marketplace förklarar Sergey Brin att omkring en procent av alla sökningar på Google går genom ”Jag har tur”-knappen.

Eftersom knappen tar användaren direkt till det högst rankade sökresultatet får användaren aldrig se resultatsidan och därmed inte heller se några annonser. Enligt Tom Chavez, vd för Rapt Inc, kostar det Google omkring 110 miljoner dollar, knappt 700 miljoner kronor per år, skriver Valleywag.

Men Google har inga planer på att avskaffa funktionen. I en kort kommentar säger Googles Marissa Mayer att

”Det är möjligt att bli för torr, för mycket storföretag. Det kan handla för mycket om att tjäna pengar. Jag tycker att ”I’m feeling lucky” är en påminnelse om att det finns riktiga människor här.”

Jag vet inte riktigt vad hon vill få fram, men jag antar att det handlar om att lyfta fram devisen ”Don’t be evil”. Själv tror jag att det är en kombination av att tillgodose den procent som uppskattar funktionen samt att Tom Chavez beräkningar är lite i högsta laget.