Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

HULU Nu har NBC och News Corp fått tummen ur och släppt in betatestare till videosajten Hulu.com. I takt med att man släppt mer information står det klart att det inte är Youtube eller Itunes som skall bäva för den nya konkurrenten – det är Joost med herrar Zennström och Friis i spetsen.

Joost har länge framstått som den blivande stjärnan på internet-tv-himlen, men Hulu har lagt sig i slipstream, redo för en enkel omkörning på utsidan. Det enda som i nuläget verkar behövas är en fullständig lansering.

Sedan i dag är Hulu tillgängligt för inbjudna betatestare. Till tekniken påminner den reklamfinansierade sajten om Youtube – med streamat material och flashspelare – men det faktum att man som användare inte kan lägga upp något eget material diskvalificerar sajten som en Youtube-utmanare. Det går inte heller att ladda ner det man tittar på till sin egen dator. Alltså är Hulu inte heller någon direktkonkurrent till Itunes, som bygger på att man betalar för att få ladda ner materialet.

Då återstår inte så mycket annat än Joost i det här området av webb-tv-kartan. I USA, som verkar vara den enda marknaden som hittills betytt något för de här företagen, har Joost satsat hårt på avtal med innehållsleverantörer för att få tillgång till precis den typen av innehåll som Hulu kommer att ha i överflöd. I korthet är det färska avsnitt av serier som Prison Break, 24 och Friday Night Lights kombinerat med äldre serier som Miami Vice, Buffy och Arrested Development som ska locka besökare.

En annan styrka med Hulus upplägg är att innehållet kommer att finnas tillgängligt direkt i webbläsaren och på flera olika sajter. Som besökare behöver man inte ens göra det aktiva valet att gå in på hulu.com och söka upp det där avsnittet av den där serien som man så gärna ville se. Det går lika bra att snubbla över det hos någon av Hulus samarbetspartners Yahoo, AOL, MSN eller Myspace.

Jämför det med Joost, som man först måste installera på sin dator, skapa ett användarkonto och sedan leta upp innehåll som man vill titta på.

Den här ”snubbelfaktorn” ska inte förbises i sammanhanget.

Säkerligen dras Hulu med samma rättighetsproblem som Joost. De stora tv-serierna på Hulu kommer med all sannolikhet bara att vara tillgänglig för amerikanska besökare och alla icke-amerikaner gör i princip gör bäst i att observera den här utvecklingen på avstånd. Besväret motsvarar inte belöningen.

När jag pratade med Joosts teknikchef och före detta vd, Fredrik de Wahl, för någon vecka sedan förklarade han att rättighetsfrågorna ”är en stor utmaning och en betydligt större del av vår verksamhet än man skulle kunna tro. Innehållsbiten är minst lika stor som teknikbiten.”

Det är inte konstigt alls. Den traditionella affärsmodellen med att sälja rättigheter för enskilda länder och regioner till lokala spelare är alltför lönsam för att tv-bolagen ska överge den bara för att det dyker upp någon ny teknik att distribuera innehållet.

Hur mycket skulle TV4 vara beredda att betala för Heroes om vem som helst kan gå in på Hulu.com och titta på det senaste avsnittet dagen efter det sändes i USA – helt lagligt och med tv-bolagens helhjärtade välsignelse?

Så länge affärsmodellen går att upprätthålla utan att konsumenterna gör revolt kommer man säkert inte att frångå den och så länge den finns kvar kommer Joost att behöva kämpa i uppförsbacke för att nå en större publik.