Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

AOL Någon som trodde att den traditionella internetportalen var död? Precis, jag med. Men snälla säg det till amerikanska AOL, som lanserar sin svenska portal aol.se den 23 oktober.

En portal fungerar som ett slags startsida på internet, med information och länkar till intressanta platser på internet. Dylika sajter var vanliga och populära när det svenska internetanvändandet fortfarande var i sin linda. Sajter som Passagen, Torget och Spray kämpade om platsen som Svenssons förstaval som startsida i Internet Explorer.
Då fungerade portalerna verkligen som ett slags startpunkter för många surfare. Google var fortfarande ett litet källarföretag och de stora sökplatserna var Altavista, Lycos och Yahoo. Portalen var det bästa sättet för många att hitta saker på internet.

Sedan mognade internetanvändarna, Google startade sökrevolutionen och portalerna tappade snabbt i betydelse. Därför känns nyheten om en svensk AOL-portal som tagen från 1999.

På senare tid har portalliknande sajter visserligen fått ett uppsving via exempelvis utmärkta Netvibes, men då handlar det om sidor som användaren själv fyller med innehåll. Det kan vara uppdateringar från Facebook, nyheter från valfria RSS-källor, direktmeddelanden och e-post.

AOL är något annat. Sajten innehåller visserligen funktioner för meddelandehantering, en mediespelare, fototjänser och kontinuerligt uppdaterade nyheter. Men samtidigt är det en länksamling av traditionellt portalsnitt. Det handlar om sportresultat och shopping, bilar och bijouterier till hälsa och horoskop. Sökrutan uppe i bandet drivs av Google, men bannerannoserna är AOL:s och partnern Adlinks egna.

Upplägget känns också 1999. Spontant skulle jag vilja kalla Aol.se för bakåtsträvande och dödsdömt innan lanseringen. Men en titt i KIA-index visar att Sveriges populäraste hemsida är Microsofts Msn.se – en portal. Det är ingen avancerad gissning att Aol.se vill utmana Msn.se, men kanske missar de att Msn.se är förinställd startsida i Internet Explorer, som följer med alla Windowsdatorer. En del av besökarna till sidan kommer från användare som inte orkat ändra till något annat och hamnar där varje gång de startar sin webbläsare.

Antalet avsikitliga användare av tjänsten bör rimligtvis vara lägre. Men hur gammaldags en svensk AOL-portal än känns är det alltid skoj med utmanare som försöker ruska om på marknaden.

Lycka till med det, AOL.