Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

FACEBOOK Microsoft vill tydligen lägga beslag på en liten bit av Facebook. Det kan se ut som en logisk affär för mjukvarubjässen, men kanske borde man ta några steg tillbaka och lära av historien.

Just nu är sociala nätverstjänster i allmänhet och communities i synnerhet i blickfånget för många traditionella och etablerade it-företag. Reklamintäkter på internet är den nya tidens inkomster samtidigt som företagets traditionella licensavgifter blir allt mer ifrågasatt av öppen källkod.

En liten bit av Facebook och ett riktigt annonsavtal med sajten skulle onekligen hjälpa Microsoft att nå ut till den åtråvärda långa svansen inom internetreklam – ett område som länge varit Googles domän. Men att värdera Facebook till 10 miljarder dollar är magstarkt och trots den väl tilltagna prislappen verkar grundaren Mark Zuckerberg inte direkt supermotiverad till affären. Enligt en artikel i Wall Street Journal häromveckan avböjde Facebook en telefonkonferens med mjukvarujätten tidigt på morgonen med förklaringen att den unge entreprenören inte skulle vara vaken.

Frågan är om det är ett utlopp för något slags postpubertal revolt från Zuckerbergs sida eller om det är en lyx man kan unna sig när man sitter på en av de mest hajpade kassakorna just nu.

En annan faktor är att många tillväxtraketer till internetbolag tappat takten trots en starkt skinande gloria av medial hajp. Geocities, Altavista, Netscape och AOL – alla var på väg mot stjärnorna men tappade i fart. Liknande saker kan hända communities. Lunarstorm har färre besökare än på mycket länge och hajpen kring Myspace är så gott som borta. För Facebooks del är frågan vad som händer om sex eller nio månader, när nästa stora grej dyker upp.

Det är något som Microsoft borde ha i åtanke när man planerar ett bud som värderar Facebook till 10 miljarder dollar. Budplanerna kan vara en medieanka likväl som resultatet av en kollektiv hjärnblödning inom mjukvarujättens ledningsgrupp.

Kara Swisher på All Things Digital går ännu längre i sin kritik av Facebook och den ryktade värderingen. Hennes detaljerade inlägg finns här.