Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGITAL MUSIK Amazon vill bryta Apples dominans inom nedladdningsbar musik med en ny nätbutik. Näthandelsjättens recept är heter lägre priser och bättre ljudkvalitet än konkurrenten. Dessutom har man helt struntat i DRM-skydd.

Lägre priser kanske låter som ett bra sätt att få nya kunder, men det räcker inte för att slå sig in på den digitala musikmarknaden. Det är bara ett steg i rätt riktning. Att erbjuda samtliga låtar i 256 kilobit per sekund är också bra, men gemene musikköpare verkar inte bry sig särskilt mycket om ljudkvaliteten.

Frågan är om de kommer att bry sig om att musiken saknar kopieringsskydd. För alla som valt en annan mp3-spelare än Apples Ipod är det givetvis välkommet, men framgångarna för Itunes visar att det går alldeles utmärkt att sälja musik som är full med DRM. Oavsett om det gör den legalt nedladdade musiken betydligt mindre användbar än den illegala. Framförallt är det ett hinder för vanliga användare. Den som vill kopiera de köpta Itunes-filerna kan göra det utan större problem ändå.

Samtidigt finns det en baksida till Amazons satsning på mp3-formatet, eftersom bara två av de fyra stora skivbolagen erbjuder åtminstone delar av sin musikkatalog utan DRM (EMI och Universal). Det finns helt enkelt mindre musik hos Amazon än i Itunes Store, även om man har avtal med en del småbolag som inte finns hos Apple.

Om man sedan lägger till att butiken ligger på Amazons hemsida och kräver ett litet tilläggsprogram som kan verka krångligt i jämförelse med Itunes kan det bli en tuff framtid för satsningen.

Men med mindre godsaker hade tjänsten varit dödförklarad direkt, som så många av föregångarna.

The Unofficial Apple Weblog har en jämförelse av de båda musikbutikerna. Den hittar du här.