Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

MOBILT Kontantkort eller abonnemang har länge varit enda alternativen för mobilkunder. Nu lanserar finsk-engelska Blyk ett mellanting – annonsfinansierad mobiltelefoni för ungdomar.

Målgruppen är 16-24-åringar, som antas lockas av tanken på 217 gratis sms och 43 fria minuter röstsamtal varje månad. Motprestationen är att ta emot sex reklam-sms varje dag från något av de 40 företag som Blyk samarbetar med.

Det är en fullt rimlig proportion mellan belöning och motprestation. Tidigare har det talats om att användarna ska behöva lyssna på reklamsnuttar innan varje samtal kopplas upp. Då blir det genast ett hinder. Om reklam i mobiltelefonen ska fungera får den inte störa det vardagliga användandet. Att ta emot sex sms varje dag är inte särskilt krävande.

Blyks stora utmaning ligger i att visa för annonsörerna hur många som läser dem och bevisa nyttan med de korta reklammeddelandena. Mätbarhet är en central ingrediens i internetreklamens framgångsrecept och närmast ett krav för ett nytt reklammedia.

Dagens lansering ligger dock helt rätt i tiden. Nokias köp av Enpocket och Googles satsning på mobilreklam visar att det händer mycket inom området.

Men det är svårt att sia om hur det kommer att gå för Blyk. Storbritanniens mobilmarknad är tuff att slå sig in på, men om man lyckas där har man svart på vitt att konceptet fungerar.

Då ligger resten av Europa öppet för Nokia-veteranen Pekka Ala-Pietila och hans Blyk.

Källa: Reuters

Fler bloggar