Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

ZUNE Microsoft har inte gett upp tanken på att konkurrera med Apple på musikspelarområdet. Flera sajter rapporterar att nästa version av företagets Zune ska lanseras den 16 oktober.

Den första Zunen har aldrig lanserats här i Sverige och trots medioker kritik i de flesta tester har Microsofts mediespelare lyckats skrapa ihop en hel del publicitet.
Nu är uppföljaren på gång.

Det är visserligen inte officiellt bekräftat och det har heller inte läckt ut så mycket detaljer. Det pratas om en version med flashminne och en med hårddisk – ungefär samma upplägg som Apple haft i flera år. Lite annorlunda design och något slags innovation med styrhjulet, som inte är ett hjul längre utan en ”squircle”. Gissar att det är en kombination av en cirkel och en kvadrat och att det mest är en gimmick.

Trots att föregångaren inte gjort något större avtryck finns det ändå skäl att hålla koll på den nya Zunen. Dels för att det är Microsoft som ligger bakom. Världens största mjukvaruföretag är inte främmande för att gå in i en fajt, oavsett hur tuff den verkar på förhand. Office-paketet och Windows har inte alltid varit standarder, men vem kommer ihåg Wordperfect, Lotus123 eller CP/M i dag?

Lägger sedan till hur mycket pengar de satsat på sin speldivision, som för övrigt inte gått med vinst ännu eller på Windows Mobile, som inte lyckats sprida sig bortom den nischade smartphonevärlden. Slutsatsen blir att när Microsoft vill in på en marknad så ger de inte upp i första taget.

Nu verkar Microsoft dessutom ha skippat den bruna färgen på Zune. Om de bara plockar bort det korkade kopieringsskyddet för den trådlösa uppkopplingen, ser till att göra spelarna billigare än Apples Ipodar och hoppar över idén att låsa in kunderna i en helt egen Itunesliknande miljö så kan Microsoft göra ett avtryck på marknaden.

Utsikterna är väl inte direkt lysande.