Annons

Cervenkas pengar

Andreas Cervenka

Andreas Cervenka

 

För ett antal år sedan träffade undertecknad en mycket framgångsrik fondförvaltare i Stockholm som hade fattat ett radikalt beslut: att aldrig mer träffa en vd.

Orsak: det var alldeles för dyrt.

Alltför många gånger hade vederbörande låtit sig svepas med av olika företagsledares karismatiska och övertygande personligheter.

Ett vältrimmat munläder, skickligt paketerade floskler och rosaskimrande visioner hade varit tillräckligt för att sätta förvaltarens förnuft och räkneförmåga ur spel.

När det sedan visade sig att företagsledaren ifråga mest bestod av just varmluft, liksom deras företag, hade det kostat fonden jättebelopp.

Alltså. Inga fler handskakningar med solariegrillade power-point-fantomer. Resultat- och balansräkningar fick räcka.

Manipulativa charmörer kan ibland diagnostiseras som narcissister.

Ett personlighetsdrag som inte är helt ovanligt bland människor som når toppen av de allra största företagen har det visat sig.

I en intressant artikel i Financial Times ges tillexempel följande beskrivning:

En vd charmade sin omgivning med sitt utseende och förmåga att få andra att känna att just de hade en speciell relation. När han tillträdde som vd steg aktiekursen, inte bara för att han intitierade olika förändringar, men också för att han hade aktieanalytikerna lindade runt sitt lillfinger.

När kollegorna upptäckt hans mörka och manipulativa sidor och företaget börjat gå dåligt hade han redan hunnit sälja sina aktier och lämna röran till sin efterträdare att städa upp.

Känns det igen?

Enligt artikeln kan narcissister både vara en tillgång och ett hot mot sitt företag.

Optimism, visionärt tänkande, riskbenägenhet och en förmåga att övertyga andra hamnar på pluskontot. Men när det går överstyr kan narcissisten orsaka enorma skador.

Professor Mark Stein vid universitet i Leicester använder Lehman Brothers vd Dick Fuld som exempel.

På vägen upp lyckades han samla trupperna, men en uppblåst bild av bolaget hindrade honom från att rädda det när krisen slog till.

Enligt Donald Hambrick, professor på Penn State så är utvecklingen i företag där vd är narcissist mer svängig än i andra bolag.

– Narcissistiska vd:ar tenderar att ha grandiosa strategier och genererar därför mer extrema resultat, större vinster och större förluster, säger han.

I artikeln finns också ett antal konkreta råd för hur en narcissist ska hanteras. Ett axplock:

 – Ta reda på deras agenda och gå med på den – annars måste du kanske sluta. 

–  Börja all feedback med hyllningar, de hör bara det de vill höra. 

– De kommer att skylla på dig om det går snett, så dokumentera allt. 

Några saker som inte rekommenderas:

– Förvänta dig inget tack eller empati 

– Ignorera  inte narcissisten, ge honom eller henne den uppmärksamhet de kräver. 

– Gå inte till konfrontation, det gör dem paranoida och hämndlystna. 

Läs hela artikeln här

 

 

 

 

Om bloggen


Andreas Cervenka är SvD Näringslivs krönikör. Har bland annat gett ut boken "Vad är pengar?" Här skriver han om svensk och internationell ekonomi, ofta med fokus på finanskrisen och dess konsekvenser.

RSS Krönikor från Nliv.se