X
Annons
X

Cervenkas pengar

Andreas Cervenka

Andreas Cervenka

 

Idag ryter fyra svenska institutioner till mot tyska Volkswagens maktmissbruk i Scania i en debattartikel i DI.

Det är bra. Dessa fond- och pensionsjättar ligger ofta alltför lågt i debatten trots att de tillsammans faktiskt företräder hela svenska folkets intressen.

Volkswagens framfart i Scania är också intressant, och inte bara för börsnördar.

Scania har enligt bolagets hemsida 107 922 aktieägare. En av dessa, Volkswagen, har börjat behandla de övriga 107 921 som obetydliga statister och lättlurade rundningsmärken. Detta trots att Volkswagen ”bara”, inklusive det 75-procentigt ägda lastbilsföretaget MAN, kontrollerar 59 procent av aktierna i Scania.

Fyra av tio aktier finns alltså hos andra ägare än Volkswagen, men i Scanias niohövdade styrelse finns bara två ledamöter som inte på ett eller annat sätt har Volkswagenstämpel.

Att Volkswagen anser sig kunna behandla Scania som sin enskilda egendom beror på att de tack vare maktdopade A-aktier äger 88 procent av rösterna.

Det fondjättarna inte tar upp är hur situationen i Scania kunnat uppstå.

Nämligen genom att Scanias förre huvudägare, Wallenbergbolaget Investor, sjappade och lämnade småägarna åt sitt öde.

Det började i slutet av 90-talet då Investor sonderade terrängen för en försäljning av Scania, vilket fick konkurrenten Volvo att närmast i panik lägga ett fientligt bud på bolaget.

År 2000 sålde Investor sedan sina A-aktier till Volkswagen för ett sinnessjukt högt pris, medan övriga ägare fick finna sig i att sitta kvar i ett bolag med minst sagt rörig ägarbild och därmed oklar framtid.

2008 dumpade Investor resten av sitt Scaniainnehav till Volkswagen.

”Rätt men tråkigt”, sade Investors ordförande Jacob Wallenberg.

Försäljningen skedde trots att det var tydligt att tyskarna hade för avsikt att slå ihop Scania med konkurrerande MAN.

Och att Scanias vd Leif Östling och resten av organisationen ansåg detta vara lika intelligent som att fusionera AIK och Djurgården.

Där står vi fortfarande idag. Alla de farhågor som fanns för några år sedan om att småägarna i Scania skulle komma ikläm verkar ha besannats.

Investor och familjen Wallenberg sålde inte bara ut ett av Sveriges mest framgångsrika företag genom tiderna utan egentlig anledning, det gjordes också på ett både amatörmässigt och osnyggt sätt med obefintlig omsorg om övriga ägare.

Att Investor på detta sätt missbrukade sin ställning som röststark storägare är det vad som bäddat för Volkswagens maktfullkomlighet i Scania och ingenting annat.

Volkswagens agerande i Scania ställer systemet med rösträttsskillnader på sin spets, skriver de fyra institutionerna.

Det är helt rätt. Men ljuset bör riktas mot Investor lika mycket som mot Volkswagen.

Systemet med A- och B-aktier har kritiserats av EU, och överlevt bara tack vare intensiva lobbyinsatser från svenska politiker, oblygt sufflerade av familjen Wallenberg.

I utbyte mot denna politiska särbehandling går det faktiskt att ställa motkrav. Frågan är bara vad Wallenberg levererat.

Scania, Astra, Stora. Listan över klassiska svenska företag i Wallenbergägo som gått en sorglig utveckling till mötes börjar bli lång.

Det är det Scaniadebatten borde handla om.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om bloggen


Andreas Cervenka är SvD Näringslivs krönikör. Har bland annat gett ut boken "Vad är pengar?" Här skriver han om svensk och internationell ekonomi, ofta med fokus på finanskrisen och dess konsekvenser.

RSS Krönikor från Nliv.se