Annons
X
Annons
X

Cervenkas pengar

Andreas Cervenka

Andreas Cervenka

Så har det alltså hänt ännu en gång. Staten räddar SAS genom ett lånelöfte på upp till 749 miljoner kronor.

Sen ska bolaget säljas, enligt finansmarknadsminister Peter Norman.

Däremot är det inte aktuellt att skjuta till mer kapital, underströk ministern.

Det är lätt att förstå varför.

I två omgångar de senaste tre åren har staten investerat sammanlagt 2,4 miljarder kronor i nyemissioner.

Pengar som försvunnit lika snabbt som om de hade sugits in i någon av SAS-flygplanens jetmotorer.

Hela SAS börsvärde är idag 2,1 miljarder kronor. Svenska statens post värderas till 450 miljoner kronor.

En liten djupdykning i siffrornas värld visar att statens SAS-kalkyl är en veritabel mardröm.

flygbolagets hemsida finns en liten räknesnurra där aktieägare kan få svart på vitt om hur deras investering utvecklats.

Den som satsade hundra kronor i SAS-aktier för exakt tio år sedan får sekundsnabbt besked om hur mycket som återstår: fem kronor och trettiofyra öre. En hyfsad affärslunch förvandlad till en varmkorv på IKEA.

Motsvarande räkneövning applicerat på svenska statens innehav blir lätt deprimerande. I mitten av november 2002 var aktierna värda knappt 4,5 miljarder kronor. Resten kan ni räkna ut.

Då ger denna exercis ändå en lätt förskönande bild.

Om de 4,5 miljarderna istället hade investerats i exempelvis Stockholmsbörsens index, inklusive utdelningar, hade värdet idag varit 8,8 miljarder kronor.

Då har det senaste decenniet ändå inte varit någon höjdare för aktier. Om tidslinjen dras tillbaka ännu längre blir siffrorna mer svindlande.

1989 var statens aktier ett tag värda 10 miljarder kronor. Om dessa hade växt till sig i takt med börsindex utveckling hade summan varit 120 miljarder kronor idag. Ett belopp tillräckligt stort för att alla glesbygdsresenärer skulle kunna flyga gratis i statligt inhandlade privatflygplan, kompletta med lädersäten, immiga champagneglas och allt.

Det går förstås att göra flera invändningar. För det första bär detta sätt att räkna efterklokhetens lätt självgoda prägel. Att investera pengar med facit i hand är inte precis en bonusgrundande bragd.

För det andra kan det hävdas att det döljer sig andra värden än de rent kamrersmässiga i att ha ett nationellt delvis statligt ägt flygbolag.

Men regeringar som har haft den viktiga infrastrukturen för ögonen har odiskutabelt haft alla möjligheter i världen att verka i den riktningen. Svenska staten är med sina 21,4 procent av aktierna SAS enskilt största ägare. Flygbolagets fiasko är också ett totalhaveri i ägarstyrning som stänker rejält både staten och familjen Wallenberg.

Men till slut kokar hela diskussionen ned till om SAS, med ännu ett i raden av räddningspaket i ryggen, verkligen kommer att lyckas stappla upp på egna ben, eller om det vi ser nu är ännu ett avsnitt i en plågsamt utdragen undergångsthriller. SAS har gjort vinst två av de senaste tio åren.

Juryns slutgiltiga dom lär dröja ett tag till.

 

 

 

 

 

Om bloggen


Andreas Cervenka är SvD Näringslivs krönikör. Har bland annat gett ut boken "Vad är pengar?" Här skriver han om svensk och internationell ekonomi, ofta med fokus på finanskrisen och dess konsekvenser.