Carina Stensson
”Varför gynna tunga törstiga dieselbilar”, undrar Mattias Goldmann från Gröna bilister i en debattartikel på SvD.se, när nya miljöbilsdefinitionen nu har presenterats.
Diskussionen om bränsle och storlek på bilen gick snabbt igång i kommentarsfältet. Signaturen OW skriver: ”Alla kan eller vill inte köra runt i en löjlig småbil, men de kanske vill ha en så ’miljövänlig’ bil som det går i klassen.”
Fler läsare försvarar de större bilarna, som signaturen Dubbelmoral: ”De nyare dieslarna kan köras på helt miljöriktiga bränslen som tallolja och rapsolja. Inblandningen kommer att öka efterhand som tekniken utvecklas. Inom 20 år torde de flesta bränslen vara av den kvaliteten att de inte påverkar klimatet. Utvecklingen går fort och man kan undra varför man pläderar för att folk ska åka i små trafikfarliga bilar när det finns bilar som är rymliga, bekväma och säkra med minimala utsläpp.”
Signaturen Mentat57 pekar på att de med en större bil ändå betalar mer: ”De som ändå skaffar en större bil kommer fortfarande att betala betydligt mer i skatt: I och med att vi har en så hög beskattning på bränslet kommer alla bilar att betala stora summor i skatt, större ju mer bränsle de kräver.”
Missa inte diskussionen och delta själv! www.svd.se/opinion