Patricia Hedelius
Allt nitty-gritty arbete med Ericsson börjar löna sig. Vinstlyftet för kvartalet är i och för sig bra men än mer positivt är att Ericsson nu är rustade för hotet om en fallande efterfrågan bland kunderna, operatörerna.
Låga kostnader och en växande försäljning gör underverk med vinster. Ericsson lyfte sin 20 procent över marknadens förväntningar. Ericsson har genom åren satsat mycket på att bygga ut sina tjänster i eftermarknaden. En strategi som känns igen från världens stora bilmärken som med god lönsamhet driver sina egna verkstäder kopplade till varumärket. Genom att kontrollera eftermarknaden förblir kunden bunden till bilmärket för att få den bästa servicen.
Servicestrategin börjar nu betala sig för Ericsson. Affärsområdet Global Services visade en stark utveckling med högre lönsamhet än väntat. Förhoppningsvis är det en utveckling som fortsätter eftersom nätverkskunderna, operatörerna, börjar tumma på sina investeringsplaner för att hålla jämna steg med skuldkrisens effekter.
Plumpen i Ericssons rapportprotokoll stavades bruttomarginalen som blev svagare än väntat. Även om det finns en fortsatt risk för en fortsatt glidning neråt nästa kvartal, bör Ericsson kunna jobba lite mer med att hålla kostnaderna under kontroll för att parera fallet.
Till sist är det bara att konstatera att vd Hans Vestbergs försäkran om att Ericsson fortfarande är starkt engagerad i mobiltelefonerna är en besvikelse. I synnerhet när han i nästa mening upprepar det mångåriga mantrat att mycket måste göras för att återställa lönsamheten, men att det kommer ta tid.