Annons

Börsbloggen

Jacob Bursell

Jacob Bursell

Jag har aldrig träffat KappAhls vd Christer W Jansson, och känner honom inte. Som vd uppvisar han dock två riktigt sympatiska drag. Fredagens budskap om bolagets nyemission var uppfriskande befriat från floskler och rosiga scenarier. Det var ett uppriktigt, ärligt och naket erkännande om att KappAhl helt enkelt har underlevererat. För det andra är Christer W Jansson själv bolagets största ägare, och därmed också den som förlorat mest på bolagets prestationsproblem. Kött och blod är något som saknas på den allt mer andefattiga finansmarknaden.

Samtidigt, åtminstone som jag ser det, har KappAhl ett strategiskt problem, som inte kan adresseras med nyemissioner och bättre lagerhantering. För vad är det egentligen bolaget står för? Vad är egentligen KappAhls ”pitch” när man passerar bolagets butiker i något av landets själlösa köplador? I tider där varumärke och specialisering har blivit livsviktigt för att nå igenom bruset, är KappAhls affärsidé att erbjuda ”prisvärt mode” till hela familjen. Det vilar något genuint över idén, inte minst med hänsyn till att bolaget dessutom tycks ta sitt sociala ansvar på allvar, men frågan är om det är tillräckligt slipat, tillräckligt profilstarkt, för att nå ut till en konsumentarmé som slits mellan högljudda reklambudskap. Framgångsrikt företagande, brukar det sägas, bygger på att man riktar in sig på det man är bäst på. Vad är ni bäst på, Christer W Jansson?

 

 

 

Om bloggen

Börsbloggen hjälper dig att hålla koll på finansmarknaden, dina aktier och fonder.

Tillsammans med Wall Street-bloggen ger den en bild av de stora affärerna och snackisämnena på handlargolven på båda sidor av Atlanten. Här finns nyheter och kommentarer om de viktigaste händelserna och trenderna på börsen just nu.

Medverkar gör SvD Näringslivs medarbetare Patricia Hedelius, Andreas Cervenka, Carolina Neurath, Nils-Olof Ollevik, Jan Almgren, Erik Bergin och Jacob Bursell.

Följ börsen på SvD.se/bors