Berglunds bira

Thomas Berglund

Thomas Berglund

Bud Light är sorgligt nog det öl som sålde mest i USA 2014. Drygt 295 miljoner lådor med 24 flarror i varje drog jänkarna i sig. På tredje plats, efter Coors Light, kom vanliga Budweiser med drygt 105 miljoner lådor.

I Brooklyn, New Yorks svar på Södermalm, har man trots allt på senare år utvecklat sin syn på hur ett öl ska smaka, vilket inte lämnat öljätten Anheuser-Busch InBev, som äger Budweiser, någon ro. Nu slår man tillbaka genom att med dold kamera bevisa att de coola Brooklynborna faktiskt gillar Budwieser om de luras att tro att det är ett nytt hipsteröl som ska lanseras. Vi är dock inte helt övertygade om att det hela är på riktigt…

 

YouTube Preview Image

 

På riktigt mitt i verkligen är däremot den här filmen, även den inspelad med dold kamera. Den har ingenting med öl att göra, men eftersom den är så lysande kommer den här ändå.

 

YouTube Preview Image
OK, tillbaka till ölets underbara värld. Här har ni två hembryggda fejk-commercials för Pabst Blue Ribbon, en annan lika amerikansk som smakbefriad klassiker. Här snackar vi om en av de bästa produktplaceringarna i biofilmens historia, i en av biohistoriens bästa filmer…
YouTube Preview Image
YouTube Preview Image
Men även om Blue Ribbon, som obegripligt nog blev något av en succé även i Sverige när det introducerades 2012, inte direkt står på vår inköpslista har Pabst gjort en del äkta reklam som faktiskt är riktigt bra.
YouTube Preview Image

Om bloggen


Berglunds Bira handlar huvudsakligen om öl.
Recensioner av nya brygder kommer att blandas med branschnyheter och trendspaningar. Intresset för kvalitetsöl har formligen exploderat de senaste åren och nya små hantverksbryggerier slår upp portarna i stort sett varje månad.
Förutom öl kommer bloggen också att ge utrymme åt akvavit, vodka, whisky, rom och andra ädla drycker (samt understundom alkoholfria alternativ).

Det enda som är helt säkert att bloggen aldrig kommer att handla om vin.

Thomas Berglund har varit med länge på Svenska Dagbladets redaktion. Han har tjänstgjort som redigerare, nattchef och reporter och med åren har passionen för god öl bara vuxit.
Du är välkommen att kontakta honom om tips, egna funderingar eller annat som rör bloggen på mejladressen thomas.berglund@svd.se.
Fler bloggar