Berglunds bira

Thomas Berglund

Thomas Berglund

Det nya lokalsortimentet, TSLS, har nu varit i drift ett par veckor efter en sommar där många små bryggerier har riktat skarp kritik mot Systembolaget och dess representanter. En kampanj på Facebook för fri gårdsförsäljning av lokalroducerat öl samlat tusentals ”lajks” samtidigt som marknadsliberala debattörer har tagit chansen att plädera för en avveckling av hela det svenska alkoholmonopolet. Vid den senaste nyhetsprovningen tog därför Systembolaget tillfället att ge oss ölskribenter sin syn på saken.

Bakgrunden är att Systembolaget tvingats ändra ett mycket generöst system (som många ansåg ohållbart redan när det infördes). Det började med att mikro- och nanobryggerier fick rätt att sälja sitt öl på den närmaste butiken. Det enda villkoret var att det skulle finnas en butik inom tio mils radie. Snart utökades detta till de tre närmaste butikerna. Nästa steg i den ohållbara utvecklingen blev att de lokala ölen blev beställningsbara över hela landet. Det blev personalen på en av de närmaste butikerna som fick packa och skicka den småskaligt producerade biran vidare. Och det räckte att man ville ha en enda flaska – när det gäller beställningssortimentet måste man som bekant beställa ”ett helt kolli”.

Från och med 1 september ställs krav både på efterfrågan och kvalitet. För att ett öl ska betraktas som småskaligt producerat får den årliga produktionen inte överstiga 50.000 liter. Om efterfrågan är tillräckligt hög kan ett litet bryggeri få in sitt öl i upp till tio lokala butiker inom en radie av tio mil. Detta gäller, i enlighet med EU:s regler, även utländska bryggerier, vilket har lett till problem för svenska distributörer av dansk öl. Danskarna har tidigare dragit nytta av de svenska reglerna och varit beställningsbara över hela landet via butiker i Malmö.

De små, lokala bryggeriernas öl kan fortfarande beställas styckvis över hela landet men det kräver att dessa bryggerier skickar sina produkter till Systembolagets varudepå i Örebro, och att de själva bekostar frakten. Att skicka öl till centrallagret är frivilligt och bryggerierna kan alltså välja att enbart sälja sina produkter lokalt.

funkstarter

Brekeriet har tagit sin Mats ur skolan.

Johan Lenner, som driver den utmärkta öl- och matbloggen Portersteken, har räknat ut att omkring 60 danska öl drabbas. Ett 40-tal öl som varit engångsbrygder eller säsongsöl försvinner också, men det beror inte på de nya reglerna. Ett antal öl har också försvunnit sedan bryggerierna själva dragit sig ur. Resten har försvunnit på grund av för låg efterfrågan eller för att de inte klarat de sensoriska testerna. Enligt Johan Lenner har närmare 30 av de öl som nu försvinner producerats av bryggerier som haft återkommande kvalitetsproblem.

Ett drygt tiotal bryggerier försvinner helt från hyllorna, enligt Johan Lenners beräkningar. Cirka hälften av dessa är danska. Brekeriet, ett litet men välrenommerat bryggeri i Djurslöv mellan Malmö och Staffanstorp, har valt att dra sig ur efter den 1 september. I övrigt är det mycket små bryggerier som har haft en eller två produkter i sortimentet som har kastat in handduken. Om de har tvingats ut på grund av kvalitetsproblem, för låg försäljning eller om de själva har tagit beslutet är oklart, påpekar Lenner.

Enligt den senaste informationen från Systembolaget finns idag drygt 300 öl med i TSLS, och av dem är det 32 öl som får färre butiker än tidigare medan 85 får fler. Resten finns kvar i samma butiker som tidigare. Totalt finns cirka 80 olika svenska bryggerier representerade med minst en öl i TSLS.

På Systembolaget anser man att de nya reglerna, tvärtemot vad som framkommit, leder till förbättringar för de små producenterna. Men även ölkonsumenterna kommer att få en förbättrad service. Tidigare hände det att beställda varor inte kunde levereras eftersom de helt enkelt inte fanns på hyllorna. Nu lovar man att ingen ska behöva vänta längre än åtta dagar på sin efterlängtade bärs.

De små ölproducenterna kommer enligt Fredrik Arenander och Johan Ahlstedt, inköpsansvariga på Systembolaget, även i fortsättningen att vara monopolets mest gynnade grupp, även om de inte kommer att vara riktigt lika gynnade som tidigare. ”Om vi hade infört den här lösningen från början så hade alla varit överförtjusta”, slår de fast.

Samtidigt har ny kritik lagts till den som framkom när de nya reglerna presenterades. Utbudet kommer att styras av vilka öl som säljer bäst i de enskilda butikerna. Och för att få koll på lokal efterfrågan ska butikspersonalen notera när någon kommer in och frågar efter ett öl som inte finns på hyllorna. De måste emellertid inte göra detta och det instrumentet kommer därför att fungera väldigt olika från butik till butik. Dessutom finns en viss oro för att det går att föra oseriösa ”kampanjer” genom att skicka in folk som frågar efter ett visst öl. Andra pekar på att ledtiderna blir längre: från offert till hylla kommer det att ta dubbelt så lång tid vilket kan ha negativ inverkan på bryggeriernas kreativitet.

Om bloggen


Berglunds Bira handlar huvudsakligen om öl.
Recensioner av nya brygder kommer att blandas med branschnyheter och trendspaningar. Intresset för kvalitetsöl har formligen exploderat de senaste åren och nya små hantverksbryggerier slår upp portarna i stort sett varje månad.
Förutom öl kommer bloggen också att ge utrymme åt akvavit, vodka, whisky, rom och andra ädla drycker (samt understundom alkoholfria alternativ).

Det enda som är helt säkert att bloggen aldrig kommer att handla om vin.

Thomas Berglund har varit med länge på Svenska Dagbladets redaktion. Han har tjänstgjort som redigerare, nattchef och reporter och med åren har passionen för god öl bara vuxit.
Du är välkommen att kontakta honom om tips, egna funderingar eller annat som rör bloggen på mejladressen thomas.berglund@svd.se.
Fler bloggar