Annons
X
Annons
X

Berglunds bira

Thomas Berglund

Thomas Berglund

Den 15 maj skrev vi om Systembolagets nya satsning som från och med 1 september ska göra det lättare för de små bryggerierna att nå ut till svenska ölentusiaster med sin produkter. Så var det iallafall tänkt. Men redan några dagar senare, den 20 maj kunde vi berätta om ilska och frustration över de nya reglerna. En artikel om saken publicerades också på SvD Näringsliv.

Nu börjar konsekvenserna gå upp för många små bryggerier, och missnöjet börjar allt mer likna ett uppror. Missnöjet har dessutom gett stark näring åt en kampanj på Facebook för gårdsförsäljning, och det var nog det sista Systembolaget önskade sig.

funkstarter

Så här skriver de ansvariga för mikrobryggeriet Brekeriet i Djurslöv mellan Malmö och Staffanstorp, ett bryggeri som många öltyckare har höjt till skyarna.

”Vi är bekymrade över Systembolagets nya modell för lokalsortimentet som tas i bruk i september. För vår del lät det väldigt lovande när vi fick veta att våra produkter skulle stå på hyllan i upp till tio butiker inom en tio mils radie från bryggeriet. Vi funderade samtidigt ut en fungerande lösning för att kunna skicka produkter upp till varudepån i Örebro för att göra våra produkter beställningsbara i hela landet. Vi offererade våra tre fasta produkter Saison, Funkstarter och Brillant till det nya sortimentet men fick i veckan svar från Systembolaget att enbart Brillant kommer säljas i de tre (!) närmaste butikerna. Övriga produkter nekas!

Hur tänkte Systembolaget här? Detta kommer kosta oss mer än det smakar, vilket leder till att vi drar oss ur lokalsortimentet helt och hållet. Tyvärr, för den svenske konsumenten, så kommer vi satsa mer på export för att kunna fortsätta med vår verksamhet. Vi stödjer inte alls Systembolagets nya lokalsortimentsmodell. Vi hoppas på ett snart införande av gårdsförsäljning!”

Funkstarter och Saison har enligt Systembolaget sålt för lite. Samma Saison som bara för något år sedan inte fick vara med i Systembolagets logistiklösning för att den sålde för mycket! När Systembolagets nya regler träder i kraft den 1 september får man därmed bege sig till Köpenhamn om man vill köpa Funkstarter över disk…

Även Darren Packman som står bakom innovativa Beer Studio i Umeå är upprörd:

”Really feel for you guys, as here at Beer Studio we’re also struggling with the new rules. Situated as we are in Norrland it feels like we are being geographically punished and that the ’10 store carrot’ dangled in front of us when this new segment was proposed might be good news for some small breweries in tightly populated areas in the south but is a nonsense for us up here, where the next biggest town from us is over 100km away.

A monopoly has a duty to be fair to everyone. These new rules clearly aren’t. We too simply can’t afford to freight cases from Umeå to Örebro and make our business spin around. From nurturing the fledgling craft beer movement in Sweden the SB now seems hell bent on stunting its growth.”

apa

Petter Lindholm på Brygghuset Finn påpekar att de nya reglerna är allt annat än tydliga:

”Det verkar inte som om någon har lyckats lista ut kriterierna för att komma in i tio butiker, och vi har heller inte hört talas om något bryggeri som fått fler bolag tilldelade. Vi trodde med att detta skulle bli bättre för oss efter den kontakt vi haft med bolaget. Vi fick åtminstone ha kvar våra produkter i nuvarande butiker, men hade hoppats på mer, dessutom bli logistiken till Örebro kostsam. Vi lider med alla i branschen och hoppas innerligt att systemet gör förbättringar inom kort!”

Kampanjen för gårdsförsäljning av öl, som om den skulle bli verklighet förmodligen skulle bli första spiken i Systembolagets kista, har när detta skrivs nästan 2.500 ”likes” på Fejjan. Flera hundra likes tillkom dessutom varje timme. Här kan du läsa ett inlägg från det i Göteborg baserade mikrobryggeriet Beerbliotek i den debatten.

Om bloggen


Berglunds Bira handlar huvudsakligen om öl.
Recensioner av nya brygder kommer att blandas med branschnyheter och trendspaningar. Intresset för kvalitetsöl har formligen exploderat de senaste åren och nya små hantverksbryggerier slår upp portarna i stort sett varje månad.
Förutom öl kommer bloggen också att ge utrymme åt akvavit, vodka, whisky, rom och andra ädla drycker (samt understundom alkoholfria alternativ).

Det enda som är helt säkert att bloggen aldrig kommer att handla om vin.

Thomas Berglund har varit med länge på Svenska Dagbladets redaktion. Han har tjänstgjort som redigerare, nattchef och reporter och med åren har passionen för god öl bara vuxit.
Du är välkommen att kontakta honom om tips, egna funderingar eller annat som rör bloggen på mejladressen thomas.berglund@svd.se.