Thomas Berglund
Sigtuna Brygghus och huvudägaren Galatea laddar för ökad kapacitet och exportsatsningar genom att ge sina öl en helt ny design. Idag delar Sigtuna Brygghus och S:t Eriks Bryggeri på en anläggning som klarar av 3 000 liter per bryggning. Utbyggnaden, som ska var helt klar om tre år, innefattar allt från nya lagringstankar till en ny tappningslinje och ökar bryggkapaciteten från dagens cirka 1,5 miljoner liter per år till 5 miljoner liter.
Det har tagit tre år att ta fram de nya flaskorna som får nya etiketter samtidigt som de blir kortare och bredare. Syftet är, förutom att stödja en framtida internationell satsning, att ge bryggteamet utrymme på flaskorna för att kunna göra sina öl mer personliga. Designen ska framför allt visa att Sigtuna Brygghus är ett lokalt svenskt mikrobryggeri som drivs av ett entusiastiskt bryggteam. Först ut med den nya designen är East River Lager
i mitten på juni. I slutet på juni ska även bryggeriets East Coast Pale Ale och Organic Ale finnas tillgängliga i de nya flaskorna.
Detta är det tredje rejäla omtaget som Sigtuna gör när det gäller designen. När man drog igång verksamheten hette ölen sådant som Humle-Hildas Altbier, Gas-Jannes Golden Ale och Jäst-Hasses Export Lager och hade ”lustiga” tecknade etiketter. Dagens design (se Organic Ale här intill) är desto mer stiliserad, nästan stramt estetisk och bygger ofta på snygga foton.