Annons
X
Annons
X

Berglunds bira

Thomas Berglund

Thomas Berglund

Systembolagets satsning på öl från små bryggerier möter lite oväntat hård kritik från just dessa. Mikrobryggerierna tvingas nu betala för transport av varje flaska till Systembolagets varudepå. Detta missgynnar bryggerier i mindre orter där det är glest mellan systembolagen och som ligger långt från Örebro.

Målet med Systembolagets satsning är att kunna erbjuda ett brett och kvalitetssäkrat sortiment över hela landet samtidigt som man skapar förutsättningar för en långsiktigt hållbar distribution och hantering. De nya reglerna omfattar drycker som uppfyller kraven på småskalighet, och när det gäller öl innebär det den årliga produktionsvolymen inte får överstiga 50.000 liter.

Hittills har de små producenterna haft rätt att saluföra sina drycker i de tre närmaste butikerna, men det nya systemet innebär att en ny ölsort från ett litet bryggeri från och med 1 september kan dyka upp på butikshyllan i en till tio butiker inom en radie av tio mil från produktionsstället, och kan utöver dessa tio butiker dessutom ingå i andra butikers lokalt efterfrågade sortiment var som helst i landet. Öl som marknadsförs på det här sättet kommer att visas på Systembolagets hemsida med bild och karaktäristik från säljstart.

mofaza

På bilden härintill syns ”The Mighty Mofasa Hoppy Pale Ale” (nr 88710) 330ml 6,2% 28.50kr, från Jemtehed & Brande. Vi har inte haft förmånen att smaka men saxar från en annan blogg, ”Öl & Whisky, En blogg om ädla drycker”, 9 augusti 2013:

 ”Ojojoj… oväntat… väldigt fruktig och söt. Massor av apelsin, passionsfrukt, ananas, persika en hel fruktskål med söta smaker. Eftersmaken är likväl sötfruktig med en märkbar beska av omogen grape och lite citrus som håller i sig en stund. 8p av 10p = Mycket God!”

Nyheterna tas dock inte emot med hurrarop av alla berörda. Tidigare erbjöd bolaget en logistiklösning till alla som var registrerade som lokala leverantörer med motivet att främja hantverksmässig och småskalig tillverkning. Med nya lösningen får de betala for varje kolli, och det är inte så att bolaget samlar ihop alla ordrar för en månad för att sedan göra en beställning. Är man med så måste man skicka så snart det går för att kunderna inte ska få vänta. Det innebär att det kan bli en leverans varje vecka. Eftersom Systembolaget inte kommer inte att lagerhålla deras produkter kan de heller inte skicka en hel pall med öl vilket skulle underlätta och hålla priset nere.

– De nya reglerna är faktiskt rätt problematiska för mikro- och nanobryggerierna, eftersom de nu tvingas betala för transport av minsta flaska till Systembolagets varudepå i Örebro. Detta missgynnar bryggerier i mindre orter som inte har det så tätt med Systembolag och som ligger långt från Örebro. Samtidigt får bryggerier i Närke och i storstäderna en klar konkurrensfördel, säger Love Brande som är bryggare i Östersund och delägare i Jemtehed & Brande med en årsproduktion på cirka 12.000 liter, vilket motsvarar cirka 35.000 flaskor öl.

Lennart Agén, presschef på Systembolaget håller inte riktigt med. Varje leverantör måste själva göra den affärsmässiga bedömning, menar han.

– Det stämmer att om leverantören/tillverkaren önskar ingå i den nya logistiklösningen, och vara beställningsbar i hela landet, innebär det att leverantören levererar till vår depå i Örebro, precis som alla andra leverantörer. Men detta är helt frivilligt, leverantören kan också välja att bara finnas i mellan en och tio butiker närmast produktionsstället.

Love Brande ger inte mycket för den valfriheten.

– Man kan förstås hävda från Systembolagets sida att det är upp till var och en affärsmässig bedömning. Man kan ju också säga ”ni har ju valt att starta ett bryggeri som ligger avsides – skyll er själva”. Men det finns inga andra försäljningskanaler än monopolet när slutkunden är privat, och då anser jag att man måste se till att villkoren blir rättvisa. Säljer vi till andra dryckesdistributörer är saken en helt annan. Då kan vi skeppa mycket större volymer, men vi når bara dem som dricker sin öl på krogen och inte hela den ölintresserade publiken.

Love Brandes slutsats är att mindre och mer avsides bryggerier inte kommer att kunna nå ut i landet utan att det kostar skjortan, något som riskerar att stjälpa många av dem inom en snar framtid. Detta samtidigt som bryggerier med gott om Systembolag i sin närhet eller som ligger nära Örebro kommer att ta en allt större del av kakan. (Läs en längre version här.)

Om bloggen


Berglunds Bira handlar huvudsakligen om öl.
Recensioner av nya brygder kommer att blandas med branschnyheter och trendspaningar. Intresset för kvalitetsöl har formligen exploderat de senaste åren och nya små hantverksbryggerier slår upp portarna i stort sett varje månad.
Förutom öl kommer bloggen också att ge utrymme åt akvavit, vodka, whisky, rom och andra ädla drycker (samt understundom alkoholfria alternativ).

Det enda som är helt säkert att bloggen aldrig kommer att handla om vin.

Thomas Berglund har varit med länge på Svenska Dagbladets redaktion. Han har tjänstgjort som redigerare, nattchef och reporter och med åren har passionen för god öl bara vuxit.
Du är välkommen att kontakta honom om tips, egna funderingar eller annat som rör bloggen på mejladressen thomas.berglund@svd.se.