Berglunds bira

Thomas Berglund

Thomas Berglund

Humlebomberna från något av Sveriges många ”mikrobryggerier” kan väl vid det här laget inte ha undgått någon? Jo, faktiskt. Kunskapen om mikrobryggt öl är överraskande låg i vissa delar av landet, endast var tionde smålänning vet till exempel vad en ”IPA” är. Stockholmarna är något mer upplysta i det fallet, men det är ändå bara hälften som har kännedom om mikrobyggt öl.

Intresset för hantverksmässigt framställt öl har exploderat under senare år, vilket har lett till att det nu fins mer än 130 mikrobryggerier runt om i landet. Även om man håller koll på utvecklingen tycks nya bryggerier dyka upp från ingenstans i stort sett varje vecka. Detta har i sin tur lett till att allt fler pubar och krogar i storstäderna nu säljer mer mikrobryggd IPA än traditionell lager från någon av de större producenterna. På många av dessa riskerar man man att göra bort sig totalt genom beställningen ”en stor stark”.

Trendrapporten Mikrobryggt öl, som genomförts av Novus Opinion på uppdrag av Galetea, har tagit pulsen på det lite yrvakna mikroöllandet Sverige. Här är några av resultaten:

NO

• 93 procent av alla svenska män dricker öl.
• 73 procent av de svenska kvinnorna gör dem sällskap.
• 62 procent av svenskarna har dock aldrig druckit ett mikrobryggt öl, eller är osäkra på om de gjort det.
• 50 procent av Stockholmarna vet vad ett mikrobryggt öl är och 40 procent har koll på IPA.
• 24 procent i området runt Småland har koll på mikrobryggt öl och endast 10 procent känner till vad IPA är.
• 24 procent av svenskarna tror att de kommer att dricka mer mikrobryggt öl i framtiden.
• Endast 4 procent tycker att det är mycket lätt att veta om ett öl är mikrobryggt.

Vad är då att betrakta som ett mikrobryggt öl? Det är en fråga som endast 37 procent kan svara hjälpligt på. Definitionen av mikrobryggeri utgår främst från storleken på bryggverket. Bortsett från de industriella jättarna (Carlsberg, Spendrups osv) har samtliga svenska småbryggerier idag bryggverk som endast rymmer några tusen liter åt gången. Det som skett med Oppigårds, Nynäshamn och Nils Oscar med flera är att efterfrågan gjort att de nu kan utnyttja bryggverken med flera bryggningar per dag, och i slutändan komma upp i över en miljon liter per år. Själva bryggningarna ser dock lika ut oavsett om de brygger en omgång öl, en så kallad batch, per år eller flera hundra.

Nästa steg är när dessa bryggerier blivit så stora att bryggverket inte räcker till även när det unyttjas maximalt. I USA har Samuel Adams och Lagunitas i dag – precis som de svenska öljättarna Carlsberg, Kopparbergs och Åbro – bryggverk som klarar runt 40 000 liter per batch. De kan alltså knappast betraktas som mikrobryggerier, men eftersom de fortfarande använder sig av hantverksmässiga metoder i övrigt samtidigt som de använder stora mängder humle och malt för mer smak och variation kallas de för ”craft breweries”. Det är en term som sannolikt kommer att bli vanlig även i Sverige framöver.

Oppigards

– Vi svenskar ä väldigt snabba på att ta till oss trender och därför förväntar vi oss en stor ökning i konsumtionen av mikrobryggt öl i hela landet under de närmsta åren, konstaterar Jessica Heidrich, ölexpert på Galatea och Head Brewer på S:t Eriks Bryggeri.

Trendrapporten visade även att svenskarna tycker det svårt att veta om ett öl är mikrobryggt eller inte. Enligt Jessica Heidrich är en anledning att nästan samtliga storbryggerier i Sverige nu även producerar öl i förpackningar som designmässigt försöker efterlikna mikrobryggeriernas. Det är ett sätt för storbryggerierna att försöka rida på den nya trenden, men resultatet kan upplevas förvillande för konsumenterna, menar hon. Så har till exempel Spendrups startat en experimentverkstad med framtoning av mikrobryggeri som fått namnet Brutal Brewing. De senaste ölskapelserna har namn som ”The Last IPA Lost Beneath The Sea (an epic adventure only on tap)”. Samtidigt har Carlsberg startat Backyard Brewery med öltitlar som ”The Lawnmower (a loud taste – yet refreshingly sessionable).

De mest kända ”riktiga” mikrobryggerierna i Sverige är enligt undersökningen:

1. Nils Oscar Company
2. Gotlands Bryggeri
3. S:t Eriks Bryggeri
4. Oppigårds Bryggeri
5. Jämtlands Bryggeri

Ölstilen IPA nämnt åtskilliga gånger i den här artikeln, en ölstil som har blivit något av en symbol för den nya öltrenden. Ändå har 76 procent av de som svarat i undersökningen inte en susning om vad en IPA är. IPA, som ska utläsas India Pale Ale, är ett överjäst öl med relativt hög alkoholstyrka, mellan 5 och 7,5 volymprocent. Ölstilen skapades på 1700-talet och syftet var att brygga ett öl som kunde skeppas mellan England och Indien. Alkoholen i kombination med en större mängd humle verkade konserverande, vilket bidrog till att ölet fortfarande var drickbart efter den halvårslånga resan. En brittisk IPA framstår dock idag som ganska beskedlig, både när det gäller styrka och humlebeska.

Eriks

Den moderna IPA:n, som nu firar triumftåg i Sverige, är mer besläktad med amerikansk IPA. Over There skiljer man på East Coast IPA och West Coast IPA. Den förra är mer maltbaserad medan den senare fokuserar på humlen, och då i första hand amerikansk humle som Cascade, Centennial, Citra, Columbus, Chinook, Simcoe, Amarillo, Tomahawk, Warrior och Nugget. Ibland tar man i ännu mer, och då brukar man tala om DIPA, det vill säga Double IPA, även kallad Imperial IPA. Alkoholstyrkan kryper i dessa ofta över 10%.

En sökning på Systembolagets hemsida ger träff på 46 olika sorters öl som har beteckningen IPA i namnet och som är bryggda i Sverige. 37 av dessa tillhör visserligen beställningssortimentet men 42 finns ändå tillgängliga i butik. Dyrast är Dubbel IPA från Stockholmsbryggeriet PangPang, 70:40 kr för 33 cl. Billigast är S:t Eriks IPA med 18:90 kronor för samma kvantitet.

16 av dessa brygder har en styrka över 7,5% och starkast är PangPangs DIPA med sina 10%. Beskan, som mäts i IBU (International Bitterness Units), går det tyvärr inte att söka på, men det finns nog åtskilliga i samlingen som sätter smaklökarna på hårda prov.

Trendrapporten Mikrobryggt öl genomfördes i mars 2014 med en målgrupp av män och kvinnor mellan 18-79 år. Undersökningen är genomförd med ett riksrepresentativt urval från Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Resultatet är efterstratifierat. Undersökningen genomfördes som en webbenkät under perioden 13/3-18/3 2014. Totalt omfattar undersökningen 1047 intervjuer med en deltagarfrekvens på 57 procent.

Om bloggen


Berglunds Bira handlar huvudsakligen om öl.
Recensioner av nya brygder kommer att blandas med branschnyheter och trendspaningar. Intresset för kvalitetsöl har formligen exploderat de senaste åren och nya små hantverksbryggerier slår upp portarna i stort sett varje månad.
Förutom öl kommer bloggen också att ge utrymme åt akvavit, vodka, whisky, rom och andra ädla drycker (samt understundom alkoholfria alternativ).

Det enda som är helt säkert att bloggen aldrig kommer att handla om vin.

Thomas Berglund har varit med länge på Svenska Dagbladets redaktion. Han har tjänstgjort som redigerare, nattchef och reporter och med åren har passionen för god öl bara vuxit.
Du är välkommen att kontakta honom om tips, egna funderingar eller annat som rör bloggen på mejladressen thomas.berglund@svd.se.
Fler bloggar