Thomas Berglund
Åbro Bryggeri går nu in som huvudsponsor för tävlingen ”SM i hembrygd öl”. Sponsorskapet innebär bland annat att vinnaren av SM i hembrygd öl får chansen att brygga sitt eget öl hos Åbro i Vimmerby och sedan under hösten 2014 hjälp med lansering både på Systembolaget och på den svenska restaurangmarknaden. Åbros engagemang sträcker sig över tre år.
Det handlar om den 26:e upplagan av SM i Hembrygd öl som avgörs i Linköping den 5 april. Bakom evenemanget står Svenska Hembryggareföreningen (SHBF), en ideell förening som arbetar för att sprida kunskapen om traditionell öltillverkning i hemmet. SM i hembrygd öl har vuxit kraftigt de senaste åren, i takt med att intresset för hembryggeri har ökat. I år tävlar ungefär 500 olika sorters öl i domartävlingen samt cirka 120 stycken i kategorin ”Folkets val”.
– Som Sveriges äldsta familjeägda bryggeri är vi är särskilt engagerade i hantverket. Det djupa engagemanget och det stora intresset för öl är något vi delar med hembryggareföreningens medlemmar, säger Henrik Dunge, vd på Åbro Bryggeri.
På Åbro är man särskilt stolta över sina öl i serien ”Bryggmästarens”: Premium Gold, Premium Dark och Bästa Pilsnern. Bloggen brukar alltid uppskatta en Bryggmästarens Färsköl på fat, och Bryggmästarens Special Edition Pale Ale är ett mycket lyckat samarbete mellan bryggmästaren själv, Lennarth Anemyr (bilden här intill), och John Keeling, hans motsvarighet på anrika Fuller’s i London. Nyligen presenterade Åbro sin första överjästa öl, Bryggmästarens Ale. Förutom Anemyr finns det ytterligare tre ölentusiaster på Åbro som kan titulera sig bryggmästare, Maria Johansson, Åsa Johansson och Albert Wiesgickl.
– Med Åbro som sponsor får vi möjligheten att ta SM till en helt ny nivå, nu när vinnaren får en möjlighet att brygga 30.000 liter av sitt öl som sedan kommer att säljas på Systembolaget och på restauranger runt om i Sverige, påpekar Jonas Carlfjord, Svenska Hembryggareföreningens ordförande, i ett pressmeddelande.